De coronacrisis zorgt ervoor dat Unilever anders kijkt naar zijn mediabestedingen, zegt media director Harry Dekker. ‘Zonder in detail te kunnen treden, maar belangrijkste wijziging is dat wij naar een veel kortere planningshorizon zijn gegaan.’
De grootste adverteerder van Nederland – en op tv de grootste besteder bij RTL - ziet dat op alle vlakken ‘de dynamiek enorm is toegenomen’. Unilever volgt daarin nauwgezet wat er momenteel speelt in de maatschappij en bij de consument. ‘De dynamiek leidt er toe dat marketingactiviteiten en onze media-inzet continu worden aangepast. Bij inzet van campagnes wordt meer dan ooit gelet op wat in de huidige situatie relevant is.'
Voedingsmiddelen in de plus, ijs en fris in de min
Volgens Dekker toont de huidige situatie dan wel weer de kracht van een breed, gediversifieerd portfolio aan merken en categorieën. Waar bepaalde merken klappen krijgen, stijgt bij andere merken de omzet. Dekker: ‘Bepaalde categorieën tonen plussen, vooral voedingsmiddelen, maar andere delen van onze business vallen terug. Dat geldt bijvoorbeeld voor de ijs- en frisdrankcategorieën en merken als Lipton. Simpel te verklaren, omdat horeca en out-of-home consumptie is afgenomen en dat wordt dan niet volledig door thuisconsumptie gecompenseerd.’
Digitale transformatie
Dekker ziet verder dat de inspanningen die het concern de afgelopen jaren op het vlak van digitale transformatie en agile working nu goed van pas komen. ‘Daarnaast mogen wij ons hier gelukkig prijzen dat we geen volledige lock-down hebben. Ik zie dagelijks de video calls van mijn collega’s in Spanje, Italië, Frankrijk et cetera. Hoe anders is het daar. Ik heb echt met ze te doen. Dus, let’s also count our blessings.’
Dove
Unilever-merken spelen in hun campagnes daar waar het kan in op de coronacrisis. De Dove-campagne met afgepeigerde zorgmedewerkers ‘Courage is beautiful' ging inmiddels viral.
Het concern liet in maart al weten 500 miljoen euro uit te trekken om afnemers en leveranciers te helpen. Verder gaat 100 miljoen euro naar de strijd tegen de coronapandemie. Het bedrijf doneert voor 50 miljoen euro aan zeep en handgel aan het COVID Action Platform van het Wereld Economisch Forum, dat wereldwijd hulporganisaties ondersteunt. Ook heef Unilever productielijnen aangepast om handgel te produceren.