Want ondanks dat er tegenwoordig overal gepersonaliseerde playlists beschikbaar zijn is, het soms heerlijk om even uit het algoritme te stappen en je muzikaal te laten bedienen én verrassen door je favoriete radiozender.
Radio is overal
Er zijn meer audio devices dan video devices. Video did not kill the radio star, integendeel!
’S ochtends word je gewekt door je wekkerradio, in de auto luister je naar een ochtendshow en op kantoor staat de radio ook de hele dag aan. ’s Avonds tijdens het koken gaat de radio als achtergrondmuziekje aan en tijdens het eten dient het tegen de ongemakkelijke stiltes aan de eettafel. Tenslotte wordt voor het slapen de wekkerradio weer aangezet. Radio is overal, de hele dag.
Voor NPO Radio was 2018 een mooi jaar, twee zenders deden het zelfs uitzonderlijk goed. Zo wist NPO Radio 2 het jaar af te sluiten als de marktleider met een aandeel van 12,7% op 10+ (tijdvak: 06:00-24:00). Ook NPO Radio 5 zit in de lift: voor het eerst wist de zender een marktaandeel van boven de 10% te behalen (doelgroep 55+).
Radio verbindt
Het thema van World Radio Day 2019 is “Dialogue, Tolerance and Peace”. Voor ons Nederlanders lijkt dit misschien een ‘ver van je bed’-show. Toch heeft radio de afgelopen jaren, ook in Nederland, bewezen dat het relevant is en mensen op de been kan brengen.
Zo hebben bijvoorbeeld de dj’s van NPO 3FM in de afgelopen vijf jaar meer dan €36 miljoen opgehaald voor verschillende goede doelen van het Rode Kruis. Ook reisden mensen stad en land af om het glazen huis te bezoeken of de cheque te overhandigen aan wandelende dj’s.
De afgelopen editie van de Top 2000 werd er weer massaal gestemd op de lijst der lijsten en werd er opnieuw een bezoekrecord gebroken voor het Top 2000 café. Totaal 32.000 mensen hebben het café in Beeld en Geluid bezocht en de wachttijd liep op naar een recordtijd van bijna 9 uur.
Nog recenter wisten de NPO Radio 2-dj’s Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte Loeki de Leeuw weer op de publieke agenda te krijgen door een petitie te starten. De petitie is inmiddels 21.000 keer getekend en Loeki heeft, een voorlopig eenmalige, terugkeer gemaakt op televisie.
Radio versterkt
Voor adverteerders kan radio net die extra boost geven aan een campagne. Zo bleek uit eerder onderzoek van Ster al dat tv samen met radio zorgt voor een sterkere groei op spontane naamsbekendheid en boodschapoverdracht dan alleen tv. Ook in combinatie met online bewijst radio z’n meerwaarde, en zorgt voor een boost in sales (Touring case study by Var). Kortom: radio in de mix maakt het makkelijker om je campagnedoelstellingen te realiseren.
Radio is always on. Radio activeert. Radio is effectief. Happy World Radio Day!
Geschreven door: Lisa Zondag en Sheng Song.
Meer weten over radioreclame? Lees meer over het inzetten van radiocommercials.
Bronnen
Ster. Radio in de mediamix. 2014
Touring case study by Var (2014) featured in egtabite n. 154 by egta
NLO. Luistercijfers 2018
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!