Na The Voice en DWDD-gate sluiten grote mediapartijen pact tegen ongewenst gedrag

Onder andere Talpa, NPO en RTL tekenen het ‘Mediapact Respectvol Samenwerken’. Ook andere bedrijven uit mediasector kunnen zich aansluiten.

V.l.n.r. Foto: Manon van der Hoek (NCP), René Delwel (EMG), Pim Schmitz (Talpa Network), Sven Sauvé (RTL), Frederieke Leeflang (NPO), Arjan van Westerloo (NEP)
Foto: Wessel de Groot

Grote mediapartijen slaan de handen ineen tegen onveiligheid op de werkvloer. Na de schandalen rond The Voice en DWDD waar seksuele intimidatie en grensoverschijdend gedrag naar buiten kwamen, hebben onder andere Talpa Network, NPO en RTL  initiatief genomen voor het ‘Mediapact Respectvol Samenwerken’.

Andere partijen die meedoen zijn de facilitaire mediabedrijven EMG en NEP en de contentproducten van de NCP.  Ook andere bedrijven in de media kunnen zich aansluiten bij het Mediapact.

Ketenbreed

De mediapartijen vinden het belangrijk dat er gezamelijk afspraken worden gemaakt, zodat er op de momenten dat de verschillende bedrijven bij elkaar komen geen onduidelijkheid is over welk gedrag wel en niet gewenst is.

Ze hebben afzonderlijk al verschillende stappen gezet, zoals aansluiting bij Mores.online, het aanbieden van trainingen om mensen bewust te maken van onveilig gedrag en het benadrukken van de aanwezigheid van interne en externe vertrouwenspersonen.

Ze zeggen zich nu 'nog sterker' te maken voor de veiligheid van alle medewerkers: van producenten, zenders en facilitaire bedrijven tot deelnemers, freelancers, gasten en andere betrokkenen. 'Op elk niveau en in elke schakel van de keten', zoals het persbericht meldt.

Dilemma's delen

De betrokken partijen zeggen op de lange termijn te investeren in het afgeloten mediapact. Dat wordt gedaan door 'doorlopend het gesprek aan te gaan, dilemma’s te delen, van elkaar te leren en elkaar te stimuleren'. Zo inventariseren medewerkers jaarlijks knelpunten, risico’s en kansen om de gezamenlijke werkcultuur te verbeteren.  

Het pact voorziet ook in concrete acties op de korte termijn. Alle bestuurders krijgen een training van een externe partij, ook die van omroepen en producenten. De medewerkers volgen een e-learning over respectvol samenwerken.  Bovendien wordt dit eerste kwartaal van 2023 nog een campagne gestart voor alle medewerkers bij mediabedrijven. 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie