Hoewel ‘women’, ‘business’ en ‘family’ de meest gebruikte zoektermen zijn in de bibliotheek van Getty Images, leveren zulke zoekopdrachten vaak nogal eenzijdige plaatjes op.
Zo zie je foto’s van zakenvrouwen, compleet met pak, bril en aktetas. Daarnaast zie je de moeder, die vriendelijk glimlacht terwijl ze melk inschenkt voor haar kinderen. En met een beetje geluk is daar nog de multitasker, ofwel: de vrouw die met één hand een laptop bedient en met de andere een baby voert. Ook de lachende vrouw met salade is populair.
En het moet nu maar eens afgelopen zijn met dat soort rolbevestigende beelden, vindt Sheryl Sandberg, topvrouw van Facebook en oprichtster van de non profit organisatie Leanin.org, waarmee ze zich hard maakt voor vrouwelijk leiderschap
Volgens Sandberg vervallen foto’s van mannen, vrouwen, jongens en meisjes nog te vaak in de stereotypes die we juist proberen af te schudden. En als we de wereld willen veranderen, moeten we ook de beelden die de wereld weerspiegelen veranderen. Of zoals Sandberg het zegt: ‘You can’t be, what you can’t see.’
Daarom heeft Sandbergs organisatie Leanin.org een partnerschap gesloten met Getty Images, één van de grooste bronnen van stockfoto’s (2.4 miljoen gebruikers en een database van 150 miljoen foto’s), om een speciale collectie van beelden aan te bieden, die vrouwen en families laten zien in ‘more empowering ways’.
Zo toont de nieuwe collectie foto’s van vrouwen als chirurg, schilder, bakker, soldaat en jager. Ook zijn meisjes op skateboards, vrouwen die gewichten heffen en vaders die luiers verschonen te zien. Daarnaast zijn de zakelijke foto’s van vrouwen aangepast aan deze tijd: zo dragen de vrouwen modieuze kleren en werken ze met smartphones en tablets.
Volgens Cindy Gallop, van reclamebureau Bartle Bogle Hegaty, is het initiatief van groot belang: ‘Eén van de snelste manieren om de manier waarop mensen denken te veranderen, is om de beeldvorming te veranderen. Zulke foto’s werken op het onderbewuste en bevestigen het idee van hoe mensen zouden moeten zijn.’
Ook Jonathan Klein, medeoprichter van Getty, onderstreept het belang van het initiatief: ‘Beelden zijn het communicatiemedium geworden van deze generatie en dat betekent dat de manier waarop mensen visueel geportretteerd worden, een sterke invloed heeft op de manier waarop mensen gezien zullen worden.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!