Ze zijn grotendeels tevreden over het type contract dat ze hebben, vinden hun baan 'veilig', verdienen voldoende en vinden hun werk simpelweg leuk om te doen. De professionals in de communicatie en marketing zijn de gelukkigste in Nederland, of in ieder geval de meest tevreden.
De stijging in de marcom-sector is het grootst en opvallend, zegt Leonie Lindeboom, van Monsterboard, dat vandaag samen met Loonwijzer de uitkomsten van de uitkomsten van hun jaarlijkse en gezamenlijke Wage Index naar buiten brachten.
Op alle vlakken meer tevreden
De tevredenheid in deze sector is het hoogst van alle sectoren. Van de 21.737 ondervraagden was 35% tevreden met het salaris en 69% is tevreden met het werk. Lindeboom: ‘We zien dat de tevredenheid op alle vlakken is toegenomen. Op de vraag of mensen menen dat hun baan veilig was, antwoordde in 2012 nog 37% dat ze dat vonden. Dat is nu opgelopen tot meer dan 52%.’
Hoe dat komt durft Lindeboom niet precies te zeggen: ‘Dat hebben we niet onderzocht. Het kan zijn dat de mensen die nu nog werk hebben erop vertrouwen dat ze de slechte periode hebben doorstaan.’
Loon achteruit
De meeste sectoren stijgen de tevredenheidspercentages wel licht, maar blijven toch nog ver achter bij de marketing en communicatie. Zo is 52% van de professionals in de hospitality en catering tevreden over de baan en is dat in de financiën 58%.
Gemiddeld gezien zijn de medewerkers in de communicatie en marketing er qua loon op achteruit gegaan ten opzichte van 2012. Het bruto-uurloon daalde van €15,60 naar €14,90, een daling van 4,6%.
Hoge verwachtingen
Tegelijkertijd zijn de verwachtingen voor 2014 hoog. 58% verwacht de komende 12 maanden nog bij dezelfde werkgever te werken. 74% van de medewerkers verwacht komend jaar een promotie, het meest van alle sectoren. 58% van de medewerkers in marketing en communicatie verwacht komend jaar een salarisverhoging. Ook dit percentage is hoog in vergelijking met andere sectoren. Alleen in de ICT-sector (65%) was dit percentage nog hoger.
Ook geeft maar liefst 55% van de marcom-medewerkers open te staan voor een nieuwe baan. Dat was altijd lager, waarschijnlijk omdat ze in economisch onzekere tijden liever niet van baan wisselden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!