Geld vragen voor persvragen? Zo'n gek idee nog niet

Wat mogen de media van een communicatieafdeling verwachten?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

[Door Roy Meijer, TU Delft]

Ophef in communicatieland: een Duitse zorginstelling stuurt een offerte voor het beantwoorden van een persvraag, zie dit stuk op CommunicatieOnline: 

Ondertussen blijven bij onze afdeling de verzoeken binnenstromen om wetenschappers te leveren voor het ene festival na het andere, en de ene verkiezing (Nerd101 en dergelijke) na de andere.

Hoger communicatiedoel?

Ja, natuurlijk moeten wij persvoorlichters vragen van journalisten correct en tijdig beantwoorden, en meewerken aan verzoeken die zij hebben. Maar het begint zo stilletjes aan wel een beetje te knagen: die verkiezingen zijn voor een belangrijk dee bedoeld om extra klanten te trekken, extra lezers, en extra clicks op de sites.

Een verkiezing is leuk om de genomineerde wetenschappers mee in het zonnetje te zetten, maar of het nou echt allemaal een hoger wetenschapsjournalistiek of breder wetenschapscommunicatief doel dient, durf ik me dus best hardop af te vragen. Bovendien: wat zegt de uitslag van zo’n verkiezing nou precies? Wie het meest z’n best heeft gedaan kandidaten te leveren? Wie het meest zichtbaar is in de media?

En als dat allemaal zo is: wat mag je van een communicatieafdeling – – verwachten aan inzet voor initiatieven die (groten)deels gewoon een commerciële achtergrond hebben?

Een rekening sturen voor dit soort werk? Misschien niet eens zo’n gek idee.

is wetenschapcommunicatieadviseur TU Delft en mede-oprichter van , de vereniging van wetenschapscommunicatoren

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie