Fila doet throwback en retailers tellen eieren. Fashion Friday #12

Fila scoort met nostalgie, Nederlandse retailers laten hun fans eieren tellen en Converse & G-Star Raw gaan back to basic.

In ons wekelijkse Social War onderzoek meten en analyseren wij de online engagement onder meer dan 70 modemerken. De drie, eigenlijk vijf, online winnaars van week 12 zijn:

  • Fila
  • Coolcat & Zeeman
  • Converse & G-Star Raw

Fila eert het verleden.

Een opvallend rood Fila trainingspak, een duif en een gepensioneerde bokslegende laten Fila in deze week tot ongekende hoogte stijgen. Waar alles en iedereen online een voorkeur heeft voor nieuw, snel en innovatief, daar neemt Fila rustig de tijd om de helden van weleer in de spotlight te zetten. En dat doen ze niet zonder succes.

Wij hier in 2012 al over, in ons Social War boek bespraken we de kracht van motivational posts. Nike scoorde in dat jaar erg goed met een motivational campagne rond nieuwe en oude basketbalhelden: .

Het engagement van Fila stijgt deze week met meer dan 195%. De oude foto van een jonge Mike Tyson poseert, gekleed in een rood Fila trainingspak met een duif in de hand voor zijn kapitale villa. De post kan rekenen op 604 likes , 36 shares en 13 comments.

Fila laat hiermee zien dat het ook online soms ook goed is om even stil te staan en achterom te kijken. Voor hen betekent het een instant stijging in likeability.

 

Nederlandse retailers laten fans eieren tellen.
Zeeman blijft het online ook deze week weer ontzettend goed doen. Maar het is niet het enige Nederlandse merk met een stevige engagement stijging. Ook Coolcat weet handig in te haken op het paasweekend.

Het verschil tussen het succes van beide posts in relatieve aantallen is verklaarbaar door zowel de grootte van de achterban als de gekozen opzet van de campagne. Coolcat kan rekenen op 210K aan Facebook fans, Zeeman doet het met 114K likes. Maar het is zeer waarschijnlijk ook deels verklaarbaar door de beloning die Coolcat in het vooruitzicht stelt. Ook al is het met €50,- een relatief ‘kleine’ prijs, toch slaat Count & Win! online beter aan alleen dan ‘eitjes tellen’.

Coolcat scoort met haar post 1,8K likes, 304 shares en bijna 6000 comments en hiermee stijgt het engagement met meer dan 175%. Zeeman doet het met meer dan 350 likes, 21 shares en 688 comments iets minder goed. Maar het engagement stijgt wel met meer dan 150%.

We schreven er ooit al eens een tweetal over. Posts die tot een interactie oproepen, of het nu een keuze, een stelling of een pot met eitjes is, doen het altijd erg goed. Daarnaast blijven oude vertrouwde winacties altijd een engagement topper. Dit verklaart het succes en verschil tussen deze twee posts. En een extra compliment aan Zeeman die deze week weer in de top van onze Social War lijst staat.

Klein puntje van kritiek. Natuurlijk scoren beide merk erg goed, maar ze scoren wel met het zelfde trucje. Erg uniek en onderscheidend is het niet, maar engagement-wise werkt het wel! We zullen volgende week merken bij de nieuwe metingen hoe onderscheidend het is voor de merken.

 

Converse en G-Star leggen nadruk op het product.

Zowel G-Star Raw als Converse scoren constant hoog in onze wekelijkse Social War metingen. Beide laten ze deze week zien dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Zij laten zien dat je je engagement op verschillende manieren kunt verhogen. Deze week scoren de modemerken met een letterlijk en figuurlijk uitgeklede posting. Het zijn de schoenen die het doen. Just the product.

Beide modetoppers halen deze week alle opsmuk uit hun social media kanalen. Geen millennial toppers of wereldberoemde sterren. Deze week ligt de nadruk op het product. Er is nog geen voet of been te bekennen. Back to basic. En dat slaat aan. Converse kan rekenen op een engagement stijging van meer dan 125% , 2.2K likes, 80 shares & 77 comments. G-Star Raw scoort met haar basic post 690 likes, 38 shares en 10 comments en het engagement stijgt hiermee met meer dan 118%.
We zijn heel benieuwd hoe dit uitgepakt zou hebben als modellen het product geshowed hadden. De schone presentatie, zonder mensen, zal bij deze highlight producten erg belangrijk zijn voor het succes.

 

Wil je meer weten over Social War?
Neem dan contact met ons op via 020 – 693 3131 of .
Meer informatie kun je ook vinden op
 

REMARK: Social War meet de kracht van social media engagement bij meer dan 70 fashion merken. Het meet het actuele aantal fans op Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat en YouTube. Daarbij monitoren wij het engagement die merken met hun achterban hebben. Dit betekent dat de kracht, impact en kwaliteit van de verschillende merken gemeten kan worden en de impact hiervan tussen grote en kleinere merken vergeleken kan worden. Het is goed om te weten dat kleinere merken soms beter presteren dan gigantische mainstream merken.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie