Stories zijn hard op weg om de belangrijkste vorm van content op sociale media te worden. Chris Cox, de chief product officer van Facebook, zei deze week op Facebooks ontwikkelaars conferentie F8 dat hij verwacht dat 'Stories volgend jaar feeds voorbij streven als de belangrijkste manier waarop mensen dingen delen met hun vrienden'.
Een recent gepubliceerd onderzoek van het digitale adviesbureau Block Party lijkt dat te bevestigen. Daaruit blijkt dat het aantal accounts dat content in Stories - op bijvoorbeeld Instagram of Facebook - deelt in ruim een jaar tijd 15 keer zo snel is gegroeid als het aantal accounts dat content deelt in Feeds. Om precies te zijn gaat het bij Stories om een groei van 842 procent tussen het tweede kwartaal van 2016 en het derde kwartaal van 2017.
Populaire Instagram-accounts delen volgens Block Party inmiddels ongeveer net zoveel posts in feeds als video's en foto's in Stories. De functionaliteit heeft er tevens voor gezorgd dat gebruikers meer tijd doorbrengen op het platform: een gebruiker van onder de 25 zit elke dag meer dan een half uur op Instagram, boven de 25 is dat 24 minuten. Dat liet het sociale netwerk afgelopen zomer weten, toen het voor het eenmalig deze cijfers deelde.
De belangrijkste verklaring voor de groei is volgens de onderzoekers van Block Party dat Feeds nog stammen uit de tijd dat we sociale media consumeerden op onze desktop. Stories zijn daarentegen volledig ontworpen voor contentconsumptie op smartphones.
Google en Netflix
Het succes zorgt ervoor dat steeds meer internetbedrijven de vorm omarmen. In eerste instantie kreeg Instagram nog veel kritiek toen het Stories kopieerde van Snapchat, maar nu kijkt niemand er meer van op als een app Stories toevoegt. Recent zijn ook bedrijven als Google en Netflix ermee aan de slag gegaan. Google wil mediabedrijven Stories laten maken voor Google News, terwijl Netflix vorige maand trailers in verticale vorm toevoegde aan zijn app.
Facebook, dat Stories zo'n anderhalf jaar geleden onderdeel maakte van al zijn apps, is zich uiteraard heel bewust van de verandering in het gedrag van gebruikers. Een belangrijke focus van het bedrijf is dan ook om de advertentiemogelijkheden en -ervaringen te verbeteren.
Voor marketeers is de grote uitdaging om te ontdekken wat voor advertenties het beste werken in Stories-vorm, ook worstelen nog veel bedrijven met hoe ze Stories onderdeel kunnen maken van hun socialemediastrategie. De cijfers en bijbehorende uitspraken van Facebook-topman Chris Cox laten in ieder geval zien hoe belangrijk het is om daarin te investeren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!