Voor out of home was 2019 een jaar vol dynamiek, waarin Exterion Media, Interbest en Ngage Media nieuwe eigenaren kregen. Daarnaast is er de spectaculaire groei van Digital Out Of Home (DOOH), momenteel relatief de grootste groeier qua mediabestedingen.
In dat speelveld is Exterion Media net zoals zoveel voorgaande jaren weer de beste, ruim boven de concurrentie.
Vier vragen aan Eric Kip, managing director van Exterion Media
Wat is voor jou de meest opvallende gebeurtenis van dit jaar in de Nederlandse mediasector geweest?
‘De definitieve doorbraak van programmatic in digital out of home (DOOH). Binnen twee jaar is dit aandeel al gegroeid tot 10 procent van de totale DOOH-markt. Natuurlijk is voor ons de overname van het digitale tanknetwerk van MMD de grootste gebeurtenis geweest. Hiermee hebben we in één keer ons aantal digitale schermen verdubbeld en zijn we nu op meer dan 700 tankstations verspreid over het hele land zichtbaar.’
Welke trend zie je voor 2020 in media?
‘De media zullen nog verder versnipperen waardoor het voor merken nog moeilijker wordt om doelgroepen op grote schaal te vergoten. Kijk maar eens naar het grote aantal nieuwe initiatieven dat per jaar binnen de media wordt gelanceerd. Iedereen is op zoek naar zijn/haar consument. Wij zijn met OOH in de gelukkige omstandigheid dat we steeds beter specifieke doelgroepen “massaal” kunnen bereiken.’
Wat kan er het komend jaar beter in de mediabranche?
‘We moeten binnen de mediabranche een standaard krijgen op het gebied van zowel de afreken-currencies als de meetmethoden. Nu is het (vrijwel) onmogelijk media op goede wijze met elkaar te vergelijken of om te komen tot een eenduidig mediaplan.’
Wat zegt de hoge positie van Exterion Media in het Media Report jou?
‘In de eerste plaats zijn we natuurlijk bijzonder trots op dit resultaat en zijn de mensen dankbaar die ons zo goed hebben beoordeeld. Het is een mooie erkenning voor al het goede werk dat we elke dag met elkaar proberen te leveren. Wij kijken naar alle nieuwe ontwikkelingen en luisteren naar de wensen in de markt, om ons vervolgens elke dag in te zetten deze wensen/verwachtingen proberen te overtreffen.
Het is vooral een enorme stimulans te proberen deze positie minimaal vast te houden in de komende jaren.’
Out of Home – waardering alle respondenten
1 (1) Exterion Media 63,7
2 (-) CS Digital Media 48,4
3 (3) Hillenaar Outdoor 41,3
4 (2) JCDecaux Nederland 34,4
5 (6) Clear Channel Nederland 34,1
6 (9) Interbest (nu Ocean) 31,9
7 (7) OOHA Media 28,9
8 (4) Ngage Media (nu Ocean) 25,9
9 (-) Schiphol Media 18,8
9 (8) MMD Media 18,8