Het totaal aantal impressies tot en met november komt uit op 19,3 miljard. De aandelen die de verschillende devices - desktop, mobiel en tablet - hierin hebben, is in vergelijking met vorgie maand redelijk stabiel. We zien dat het aanbod impressies op desktop licht is gedaald. Het aanbod impressies op tablet en mobiel is gelijk aan dat van vorige maand.
Was er vorige maand nog sprake van een behoorlijke stijgende ontwikkeling in de desktop cpm tarieven, deze maand laat een dalende tendends zien. Dit neemt niet weg dat de lange termijn ontwikkeling nog altijd sterk in de plus zit. In vergelijking met januari zijn de prijzen bijna 2,5 keer hoger. Dit ondanks een lichte stijging in het aanbod impressies.
De index voor mobiel daalt opnieuw en komt op 96. Dit is opvallend gezien het feit dat de vraag naar mobiele impressies dit jaar enorm is toegenomen. De index voor tablet staat nu op143.
De MediaScience Exchange barometer laat de belangrijkste ontwikkelingen zien op Nederlandse Exchanges, gemeten in volume impressies en cpm tarieven en onderverdeeld in desktop en mobiel/tablet.