De politieke partijen hebben in week 1 tot en met 10 van dit jaar (deze week meegerekend) bruto 13.772.054 euro in de media besteed aan campagnes. Dat is fors hoger dan bij de vorige Tweede Kamerverkiezingen, toen de bestedingen 9.379.077 miljoen waren.
Dat blijkt uit cijfers van Nielsen. In de bestedingen is online meegerekend - online display advertising op de 400 grootste sites - maar de cijfers zijn exclusief social media en search.
D66 bovenaan
De grotere partijen hebben allemaal meer besteed dan bij de vorige landelijke verkiezingen. D66 heeft dit jaar het meest uitgegeven: bruto 3.227.169 miljoen euro. In 2017 was dat nog ruim 2 miljoen. De VVD, in 2017 nog de grootste 'adverteerder' met 2.524.316 miljoen, dit jaar iets meer: 2.677.139 miljoen. CDA gaf 1.808.749 euro uit (was 1.576.029). Ook Forum voor Democratie had een flink advertentiebudget met ruim 1,6 miljoen. Dat was 'slechts' 25.430 in 2017.
Verder valt GroenLinks op met 785.039 euro, waar het in 2017 nog 48.960 euro was. De Partij voor de Dieren schroefde het advertentiebudget eveneens flink op in vergelijking met vier jaar terug. SGP en ChristenUnie gaven minder uit dan bij de vorige verkiezingen.
Per mediumtype
De partijen gaven het meest uit aan tv-advertenties met bruto 7.291.096 euro, ruim 3 miljoen meer dan in 2017. Aan out-of-home werd bijna 2,7 miljoen uitgegeven, gevolgd door radio en dagbladen. Display advertising was minder populair dan in 2017.
Facebook en Google
In de analyses van Nielsen zijn social en search dus niet meegenomen. Facebook en Google kwamen met een gezamenlijk rapport waaruit bleek dat de partijen van half december tot en met vorige week samen ruim 2,3 miljoen euro uitgaven aan advertenties online, meldt ANP. Hierbij is alleen gekeken naar de partijen die volgens de laatste Peilingwijzer in het voor hen gunstigste geval kans maakten op een zetel.
CDA gaf veruit het meest uit aan online reclame: bijna 650.000 euro in dertien weken. Daarna volgen D66 (451.000 euro), GroenLinks (212.000 euro), VVD (207.000 euro), PvdA (184.000 euro) en Forum voor Democratie (182.000 euro). Het gaat hierbij om uitgaven van de landelijke afdelingen van de partijen, maar ook van kandidaten, regionale vertakkingen en gelieerde organisaties als jongerenafdelingen.
Google biedt een zogenaamd transparantierapport over de advertentie-uitgaven van onder meer politieke partijen. Daarin staat dat de het in totaal gaat om 940.500 euro over een periode van twee jaar.
Verder zocht social strategist en advertising specialist Tom Meulders de specifieke budgetten op Facebook van de laatste zeven dagen uit. Forum voor Democratie is daar koploper met bijna 1,5 ton.