‘Je hersenen maken 20 biljoen berekeningen per seconde en binnen drie seconden heb je besloten of je iemand die je net hebt ontmoet leuk vindt of niet. Stel je eens voor wat je in vijf seconden kan bereiken…’
Met deze wervende tekst introduceert 00:00:05 Five Seconds zichzelf. Ze zitten in Amsterdam en in Shanghai. De mogelijkheden om je boodschap te vertellen in 5 seconden zijn legio, bedachten oprichters Paul Falla en Friso Schoone: een mooie animatie, een pakkende kop, een grappige afbeelding of een simpel slim idee.
Dat korte communicatie toekomst heeft, blijkt ook uit de vele korte GIF's en filmpjes op sites als Vine, Vimeo en YouTube die door miljoenen mensen worden bekeken.
Bij merken als Coca-Cola, Adidas en Audi is korte content zelfs al een substantieel onderdeel van hun marketingstrategie, weet het duo, en ze gaan ervan uit dat een Vine-advertentie misschien wel vier keer vaker bekeken wordt dan een standaard commercial.
Want: 'Iedere seconde worden vijf Vines getwitterd. Ook op Youtube is het voordeel van korte content overduidelijk. De adverteerder weet zeker dat de boodschap overkomt voordat de "advertentie overslaan"-knop in beeld komt. GIF's zijn de meest bekeken korte films online vanwege hun kleine bestandsgrootte en zij vormen inmiddels de nieuwe standaard voor internethumor. Zelfs het Witte Huis vaart mee op de populariteitsgolf van GIF's, nu ze aangekondigd hebben met hun eigen Tumblr te komen.'
Falla realiseert zich dat Five Seconds niet het eerste bureau is dat korte content maakt, maar denkt wel dat het het eerste bureau is dat zich hierin specialiseert.
Hij denkt dat zij daardoor sneller en kostenefficiënter korte content kunnen maken dan andere bureaus in de markt.
Falla heeft 27 jaar internationale bureau-ervaring als creatief bij Lowe, Saatchi & Saatchi, BBDO en freelancer. Friso Schoone was 25 jaar producer bij BBDO.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!