Premium

‘Eind 2016 geen advertenties meer in VI’

Voetbal International zet vol in op de contentmarketing en content maken voor derden, zeggen Maarten Roomer en Arne van den Berg.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het zal ons niet gebeuren dat in ons eerste jaar hier Oranje het EK niet haalt, zeiden Maarten Roomer en Arne van den Berg tegen elkaar toen ze afgelopen zomer bij Voetbal International begonnen. Maar helaas. Toch wanhopen de twee niet, want er is meer dan voetbal. Met die gedachte zijn ze ook begonnen bij VI, Roomer als hoofd Marketing, Van den Berg als Hoofd Commercie & Partnerships. Zij werden beiden naar VI gehaald door de nieuwe uitgever Robert van den Ham.

Roomer werkte met Van den Ham samen bij Sanoma, Van den Berg en Roomer kennen elkaar weer van het voetbal. Zo was Van den Berg ooit prof bij Willem II. Zijn functie hiervoor was director concepts & events bij 538Groep. Samen met het VI-team rollen ze nu de nieuwe strategie van Voetbal International uit.
Het doel is om meer omzet te behalen en de zichtbaarheid van het merk te vergroten. 

Daarbij hoort het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen. Van den Berg: ‘We gaan het zakelijke businessmodel veranderen. Dat kan op verschillende manieren. Ik geloof meer in een aantal langdurige branded content driven partnerships dan in het week in week uit verkopen van een paar advertenties. Dat heb ik bij 538 ook gedaan. Met VI gaan we daar naartoe. Zowel intern als extern  moeten we elkaar opzoeken in de scheidslijn tussen commercie en marketing. Dus is daadwerkelijk samenwerken met onze klanten de slag die we komend jaar willen gaan slaan.’

Van den Berg heeft een opvallende doelstelling. ‘Ik wil zorgen dat er over anderhalf jaar – dus eind 2016 - geen advertenties meer in het printmagazine staan. Ik wil naar een Champions League of KNVB model. Dat is zeker in de sportwereld al geaccepteerd, maar mediaexploitanten maken daarin nog geen keuze. Het was altijd: dit is onze media-adverteerder en plaats maar. Dat houdt in onze optiek wel een beetje op. Contentmarketing wordt dus onze basis, en dat kunnen we maar met ongeveer tien partijen echt goed doen. Met partij x gaan we vanuit hun merk, ons merk en marketing samen kijken naar de doelstellingen. Samen moeten we dan in staat zijn betere commerciële content te maken voor onze gebruikers.

Strategische sessies
Dat vergt veel van de organisatie, die meer als team moet gaan opereren, zegt Roomer. ‘We hebben strategische sessies gedaan en dat was voor veel mensen bij VI langer dan tien jaar geleden. Iedereen moet mee in de nieuwe slag. We kijken naar hoe we VI digitaal verder kunnen krijgen. De printuitgave is qua abonnementen redelijk stabiel, maar we hebben een gigantische uitdaging op de losse verkoopmarkt. In de zomer groeit het en daarna klapt het weer in.

Online brengen we voornamelijk nieuws, daar concurreren we met sites als Voetbalzone. Ook hier moeten we ons gaan onderscheiden. Een digitaal abonnement met diepgaandere verhalen, interviews, achtergronden en, heel belangrijk, bewegend beeld is een must in mijn optiek. Dus hebben we inmiddels een eerste draft voor een scherpe content strategie. Hoe gaan we die content ontsluiten: welke content hebben we, voor wie is die geschikt, welke tone of voice en middels welk kanalen distribueren we dit? De organisatie moet dat gaan snappen.&;

Van den Berg: ‘Daarbij hoort dat we dat beter moeten exploiteren. We zien nu dat een door ons zelf geproduceerde video soms binnen een dag 40.000 keer wordt bekeken. Ook daardoor krijgt onze eigen content en dus het merk meer waarde. Online video is dus zeker een belangrijke pijler. In de toekomst kunnen we mogelijk weer gaan samenwerken met bepaalde broadcasters.’

Maximum Speed
Dat zou dus betekenen dat je content voor derden maakt en dat is precies ook een van de nieuwe stappen van VI. Daarom is Sport International ook nieuw leven ingeblazen, zegt Roomer. ‘Onder deze vlag hebben we afgelopen zomer bijvoorbeeld De Groene Tour Krant gemaakt voor Skoda rond de Tour de France. En zo is ook Maximum Speed ontstaan. Onder deze merknaam geven we dit najaar twee autosportmagazines uit met bijzondere verhalen en achtergrondreportages over alle succesvolle Nederlanders in de autosport, zoals Jos en Max Verstappen. Voor de distributie is bol.com onze exclusieve partner, wat uniek is in de uitgeefwereld.
Van den Berg: ‘Maar Maximum Speed is niet alleen autosport. Het is de merknaam van een serie exclusieve magazines rondom snelheid. Dat kan ook wielrennen zijn, de start van de Giro in Nederland of rondom het EK Atletiek iets met Dafne Schippers. Maar ook de Olympische Spelen zijn een fantastisch podium voor custom media. Zo hebben we er tot eind 2016 een aantal benoemd. Met onze expertise in kwalitatieve journalistiek gaan we kijken wat er uit te halen is.’

Match of the future
Nog een project is ‘the match of the future’. In een aantal sporten wordt steeds meer gebruikgemaakt van nieuwe technieken en technologie om een wedstrijd zo eerlijk mogelijk te laten verlopen. Waarom gebeurt dat nog niet in het voetbal, terwijl er al zo veel mogelijk is? VI wil daarom - bijvoorbeeld in samenwerking met partijen als TNO of de TU Delft, en bijvoorbeeld ING, die het voetbal ook verder willen brengen - een ‘match of the future’ organiseren. Een dergelijk initiatief past ook perfect binnen onze filosofie om een positieve bijdrage te willen leveren aan de toekomst van het product voetbal en onze creativiteit en innovatie kracht te tonen aan mogelijke partners.
Op het lijstje staan ook nog voetbalquizzen, zowel online als fysiek, apps en kinderboeken, want ‘moeder’ WPG Uitgevers heeft een (kinder)boekentak waarvan Voetbal International kan profiteren. Roomer: ‘We willen VI een echt ondernemende organisatie gaan maken, want er is niets leuker dan dat.’

Foto: Maarten Roomer (links) en Arne van den Berg 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie