Overslaan en naar de inhoud gaan

Papier Recycling Nederland: trots op Nederland oudpapierland

Wie kiest voor digitale media is niet per definitie duurzaam bezig. Brochures en folders worden al jaren op 100% gerecycled papier gedrukt.
PostNL

Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Al ruim 220 jaar bezorgen we bijzondere momenten. Om de favoriete bezorger te zijn, maken we het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk. We vernieuwen door moderne logistiek en communicatiekanalen te combineren. Elke dag kijken we hoe het beter kan. Wij geloven in de kracht van de brievenbus en verbinden verzenders en ontvangers met effectieve communicatie- en bezorgoplossingen. Zo krijgt elke boodschap de impact en aandacht die ze verdient.

Trots op Nederland oudpapierland
Trots op Nederland oudpapierland

Oudpapier is een waardevolle grondstof voor nieuw papier. De kwaliteit van het Nederlandse ingezamelde papier en karton is hoog. Dit komt onder andere doordat de inzameling door gemeenten en de verwerking door recyclepartijen goed geregeld is. Hielke van den Brink, directeur van PRN, is dan ook tevreden: ‘Er is in Nederland een hoog bewustzijn en een lage vervuiling. We zijn echt heel netjes in het inzamelen en hebben schoon papier. Daar mogen we trots op zijn.’ Dat er zo goed wordt ingezameld heeft ook te maken met de markt voor oudpapier, legt Hielke uit. ‘We hebben op dit moment een hele gezonde markt. Wij zorgen voor hoogwaardig papier en afnemers zijn bereid daarvoor te betalen. Daarbij garandeert PRN een minimale afzetprijs aan gemeenten. Dat geeft stabiliteit in de papierkringloop.’

Schoon papier

Maar liefst 86% van de inzet in Nederlandse papierfabrieken is oudpapier. In 2019 werd in ons land zo’n 1.090 kiloton aan niet-verpakkingen op de markt gebracht. Daarvan werd 967 kiloton hergebruikt. Het recyclingspercentage van niet-verpakkingen is maar liefst 89%. Ruim boven het doel van 75% recycling. Ook is ons oudpapier erg schoon, vertelt Hielke: ‘We hebben een tolerantiegrens van 3% vervuiling. Daar blijven we nog steeds onder. Maar we zien wel een verandering in de samenstelling van de oudpapierbak. Door de ‘war on plastic’ is er meer vervuiling door bijvoorbeeld verpakkingen van afhaalmaaltijden. Deze waren voorheen van kunststof, maar worden nu vaker van karton gemaakt. Vies en/of vochtig papier kunnen we niet recyclen, daar komen schimmels in. Zeker als het een tijdje broeit in een afvalcontainer. Kijk, een paar vlekjes of kruimels kunnen geen kwaad, maar als de vervuiling boven die 3% komt, wordt verwerking een uitdaging.’

Circulair product

Hielke: ‘Papier maken is een intensief proces. Gelukkig is de recyclinggraad hoog. Hierdoor hoef je geen primaire grondstof en zoals hout in te zetten. Men zegt dat papier tot zo’n zeven keer kan worden hergebruikt. Maar in de praktijk is het ruim 25 keer! Bovendien komt papier van oorsprong uit een hernieuwbare bron. Zoals de productiebossen in Scandinavië. Die bossen nemen CO2 op.’

Papier als communicatiedrager

Wanneer je als organisatie wil communiceren met je doelgroep kun je uit verschillende middelen kiezen. Wie kiest voor digitale media om papier uit te sparen is niet per definitie duurzaam bezig, vertelt Hielke: ‘Ook digitale media hebben een behoorlijke footprint met alle datadragers en servers die dag en nacht stroom gebruiken. Terwijl brochures en folders al jaren op 100% gerecycled papier worden gedrukt. Maar je moet natuurlijk vooral kijken welke manier het meest doeltreffend is voor je doelgroep.’

Benieuwd hoe je groener kunt communiceren?

Bekijk dit magazine van PostNL voor tips over duurzaam papier gebruik en nog meer inspiratie.

Over Papier Recycling Nederland

De stichting Papier Recycling Nederland (PRN) monitort de recycling van niet-verpakkingspapier en -karton en vertegenwoordigt onder andere importeurs, papierfabrieken en oudpapierverwerkers. Als uitvoerder van het papiervezelconvenant waarborgt PRN een afzetgarantie en een goede prijs voor oudpapier voor gemeenten. Mede daardoor is het recyclingspercentage in Nederland bijzonder hoog.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

PostNL

Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Al ruim 220 jaar bezorgen we bijzondere momenten. Om de favoriete bezorger te zijn, maken we het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk. We vernieuwen door moderne logistiek en communicatiekanalen te combineren. Elke dag kijken we hoe het beter kan. Wij geloven in de kracht van de brievenbus en verbinden verzenders en ontvangers met effectieve communicatie- en bezorgoplossingen. Zo krijgt elke boodschap de impact en aandacht die ze verdient.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in