Overslaan en naar de inhoud gaan

Zo krijg je inzicht in de ROI van je directmailcampagne

Hoe weet je wat je direct mail oplevert? Met deze handige tool voorspel je in een paar klikken de ROI van je directmailcampagne.
PostNL

Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Al ruim 220 jaar bezorgen we bijzondere momenten. Om de favoriete bezorger te zijn, maken we het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk. We vernieuwen door moderne logistiek en communicatiekanalen te combineren. Elke dag kijken we hoe het beter kan. Wij geloven in de kracht van de brievenbus en verbinden verzenders en ontvangers met effectieve communicatie- en bezorgoplossingen. Zo krijgt elke boodschap de impact en aandacht die ze verdient.

Zo krijg je inzicht in de ROI van je directmailcampagne
Zo krijg je inzicht in de ROI van je directmailcampagne

Al sinds jaar en dag betaalt direct mail zich uit in aandacht en impact. Sinds kort kunnen we ook het financiële effect van direct mail meten. MetrixLab heeft daar in opdracht van PostNL onderzoek naar gedaan. Met interessante resultaten voor de e-commercebranche en een handige ROI-rekentool voor direct mail als uitkomst.

Voor veel marketeers blijft inzicht in de opbrengsten van  marketinginspanningen complex en onoverzichtelijk. Het blijft lastig om aan te tonen welk medium voor welke (financiële) resultaten zorgt. Ook PostNL krijgt deze vraag regelmatig als het om direct mail gaat. ‘Wat levert het me op?’, of ‘Is dat niet te duur? Ben ik niet goedkoper uit met een online campagne?’

PostNL is met die vragen aan de slag gegaan en vroeg MetrixLab onderzoek te doen naar de ROI van direct mail. De onderzoekers gebruikten voor dit onderzoek gemiddelde bereik- en respons cijfers van diverse directmailcampagnes, historische data en een model waarbij de gemiddelde ROI kan worden berekend.

Bij het berekenen van de ROI voor direct mail in de e-commercebranche komen mooie cijfers naar boven. De ROI van een directmailcampagne binnen e-commerce blijkt gemiddeld maar liefst 86 procent. Elke geïnvesteerde marketingeuro in je directmailcampagne levert dus € 1,86 op. Daarmee wordt de waarde van direct mail in de marketingmix onderstreept.

Directmailtips

Direct mail betekent dus niet alleen aandacht en impact, maar ook financieel resultaat. Daarom nog een aantal tips waarmee je je direct mail nog succesvoller maakt.

1. Wees kritisch waar je direct mail voor inzet. Kijk naar het type campagne en het product dat je centraal zet en welke middelen daarbij passen. Zo is bijvoorbeeld uit het onderzoek met MetrixLab gekomen dat directmailcampagnes voor producten met voldoende marge (>10%) en een niet te lage orderwaarde (> € 15,-) vaak een positieve ROI hebben. Houd hier dus rekening mee bij het kiezen van je media-inzet.


2. Creatie is key, zeker met een awarenessdoelstelling. ‘Maak de direct mail glossy, laat het opvallen en maak er een leesmomentje van vol inspiratie.’

3. Je mag best een beetje out-of-the-box denken in doelgroepbenadering. ‘Traditioneel gezien zou je bijvoorbeeld verwachten dat vooral de oudere doelgroep goed te bereiken is via direct mail, maar uit een ander onderzoek dat we recent deden, blijkt dat jongeren ook goed in beweging te krijgen zijn met post op de deurmat.’ 

De echte waarde van direct mail

Meer over het onderzoek lezen of direct met de ROI-rekentool aan de slag? Download de whitepaper ‘De echte waarde van direct mail’.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

PostNL

Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Al ruim 220 jaar bezorgen we bijzondere momenten. Om de favoriete bezorger te zijn, maken we het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk. We vernieuwen door moderne logistiek en communicatiekanalen te combineren. Elke dag kijken we hoe het beter kan. Wij geloven in de kracht van de brievenbus en verbinden verzenders en ontvangers met effectieve communicatie- en bezorgoplossingen. Zo krijgt elke boodschap de impact en aandacht die ze verdient.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in