Overslaan en naar de inhoud gaan

Luistercijfers: koppositie voor NPO Radio 2, winst voor NPO Radio 5

NPO Radio 2 blijft marktleider en NPO Radio 5 blijft scoren.
Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Luistercijfers maart - april 2022
Koppositie NPO Radio 2
© Luistercijfers maart - april 2022
Luistercijfers maart - april 2022
Koppositie NPO Radio 2
© Luistercijfers maart - april 2022

NPO Radio 2 behoudt koppositie

Top 2000-zender NPO Radio 2 blijft ook deze luisterperiode de beste cijfers scoren in de doelgroep 10+. De zender behaalt een marktaandeel van 12,5 procent, een groei ten opzichte van vorige maand toen nog een aandeel van 12,3 procent genoteerd kon worden. NPO Radio 2 laat hiermee alle andere zenders achter zich en vergroot zelfs de afstand naar de tweede plek. Ook in de doelgroep 25-67 blijft de zender bovenaan met een aandeel van 14,3 procent. 

Luistercijfers maart - april 2022
NPO Radio 2 heeft koppositie in handen Luistercijfers maart - april 2022

NPO Radio 5 zet jaarlijkse groei door

NPO Radio 5 laat in 10+ een forse groei zien in vergelijking met dezelfde luisterperiode een jaar geleden: de zender behaalt in maart en april en aandeel van 6,4 procent, waar dit in dezelfde maanden in 2021 nog 5,9 procent was. In vergelijking met de vorige luisterperiode daalt de zender licht.  

Ook in de kerndoelgroep 55+ stijgt het klassieke radiostation ten opzichte van vorig jaar: NPO Radio 5 groeit daar met maar liefst 8 procent van 11,3 procent in 2021 naar 12,2 procent in 2022. 

Luistercijfers maart - april 2022
NPO Radio 5 zet jaarlijkse groei door Luistercijfers maart - april 2022

NPO Radio 1 laat deze luisterperiode vooral mooie cijfers zien in kerndoelgroep 46-67. De nieuws- en actualiteitenzender zet daar de stijgende lijn door en groeit naar 8,3 procent, waar dit in januari en februari nog 8,1 procent was en in november en december zelfs nog 7 procent. In 10+ daalt NPO Radio 1 iets ten opzichte van een maand geleden. 

NPO Radio 3FM en NPO Radio 4 blijven stabiel: beide zenders behalen hetzelfde marktaandeel als tijdens de vorige luisterperiode (respectievelijk 2,2 en 2,3 procent). In hun kerndoelgroepen 25-45 en 55+ groeien ze beide respectievelijk naar 4 procent.

Volop scoren in de zomer met NPO Radio

Vooruitkijkend naar de aankomende zomermaanden, staat er voor zowel merken als luisteraars weer veel moois op het programma. Zo staat NPO Radio 1 in het teken van sport met de Tour de France en het EK voetbal voor vrouwen. Dé wielerronde van Frankrijk belooft een spektakel te worden en hiervoor zijn nu al speciale radiopakketten beschikbaar.  

NPO Radio 2 richt zich op andere, grote evenementen: Concert at Sea, North Sea Jazz en de Nijmeegse Vierdaagse krijgen een plaats op de grootste zender van Nederland. Festivalliefhebbers kunnen hun hart ophalen op NPO 3FM, de radiozender zal aanwezig zijn bij LowLands (19 t/m 21 augustus), en NPO FunX, waar het Woo Hah Festival (1 t/m 3 juli) en het Latin Village Festival (21 en 22 augustus) uitgezonden worden. NPO Radio 5 viert eveneens de zomer met Bestemming Radio 5: van 5 juli tot en met 27 augustus zendt de zender zomerse muziek uit.   

Benut jij de kansen deze zomer?

Kortom, er zijn volop kansen op radio in de komende zomermaanden. Wil je meer weten over de voordelen van een radiocampagne bij NPO Radio of aanwezig zijn rondom de Tour, het EK voetbal voor vrouwen of Lowlands? Neem dan contact op met een van onze accountmanagers

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in