E52: nieuws zonder slachtoffers

Samen met NU.nl-oprichter Merien ten Houten startte Bart E52, een nieuwsmedium over Eindhoven – een Perfect City in de maak. 'We zijn vooral attent op zaken die zich in positieve zin ontwikkelen.'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In 1978 verruilde Bart Brouwers Eindhoven voor Utrecht, om er te gaan studeren. Vijfendertig jaar en een journalistieke carrière later keerde hij terug naar de Brabantse stad, om te constateren dat economie, cultuur en innovatie onherkenbaar gegroeid waren én dat daarover niets terug te vinden was in regionale media.

Het concept van E52 is simpel: 52 berichten per week, 52 weken per jaar. Video’s duren 52 seconden. De items gaan altijd over innovatie, economie of cultuur – van ongevallen of misdaad maken ze geen melding – “dat doen de traditionele media maar”. Binnenkort kunnen bedrijven lokaal innovatienieuws voor hun interne media inslaan bij E52. En op termijn gaat een wekelijkse krant in print verschijnen.

Duizend betalende lezers
: “Merien en ik zijn begonnen in januari van dit jaar. Via een crowdfunding-campagne haalden we startkapitaal op. In een maand zouden we duizend betalende abonnees aan ons binden. Helaas loopt het nog niet zo storm met de abonnees. De bezoekersaantallen op de website, waar alle artikelen gratis te lezen zijn, zijn een stuk beter. Gemiddeld trekt een stuk zo’n vijfhonderd lezers, met uitschieters tot veertigduizend. Nog geen NU.nl-aantallen, maar we zijn niet ontevreden. Met acht freelanceredacteuren schrijven we vier stukken eigen content per dag. En af en toe plaatsen we een persbericht, maar dan zetten we dat er expliciet bij.”

Moderne Eindhovenaar
“Onze doelgroep is de moderne Eindhovenaar. Die groep kun je het best omschrijven als ‘de niet-traditionele Eindhovenaar’ – iemand die blij wordt van vernieuwing. Veel van onze lezers besteden hun tijd op de , de of in , het creatief en cultureel hart van Eindhoven waar veel designers wonen en werken. Designers in Eindhoven leggen vaak de link tussen gebruiksvoorwerpen en techniek. Zo werd laatst op SXSW een Eindhovense jurk gepresenteerd die helemaal was gemaakt van zonnepanelen.”

Klant en gebruiker
“Aanvankelijk maakten we geen verschil tussen klant en gebruiker. We dachten dat die hetzelfde waren. Nu blijkt dat onze klanten bedrijven zijn en de gebruikers hun werknemers. We werken nu een aantal nieuwe concepten uit, variërend tussen gegarandeerde content over een bedrijf tot een gepersonaliseerde newsfeed voor je medewerkers op intranet. Gezien de grote groep buitenlandse werknemers gaan we ook in het Engels werken. Merien heeft veel ervaring met technologische start-ups. Hij bedenkt slimme en duurzame verdienmodellen. Redactie en commercie lopen prettig door elkaar.”

Hilversum of Venlo
“We hebben al twee serieuze aanbiedingen gekregen om een soortgelijk platform op te zetten in een andere stad. Heel interessant en vleiend, maar vooralsnog moeten we bewijzen dat ons medium echt werkt in Eindhoven. Als we nu al onze focus verleggen naar andere steden, betekent dat het einde van E52. Toch zou het leuk zijn om volgend jaar een begin te maken in een andere stad. Dat hoeft er niet per se een te zijn met een technische universiteit. Een stad moet een duidelijke kernfunctie hebben – Hilversum bijvoorbeeld. Of Venlo, minder bekend, maar Venlo heeft veel moderne boerenbedrijven. Erg interessant volgens mij.”

De inschrijvingen voor de Accenture Innovation Awards zijn geopend. Schrijf je in of tip een kanshebber op .

*) Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega Bart van Wijchen van het Innovation Awards-team.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie