De Nederlandse prijs voor marketingwetenschap 2008 is een initiatief van Accenture, Aprimo en Het Platform Innovatie in Marketing (PIM).
De drie genomineerde proefschriften 2008:
? Managing brands (Dr. B. Ataman, Universiteit van Tilburg'. Het proefschrift van Ataman gaat over hoe grote merken worden ontwikkeld. En welke elementen in de marketingmix zijn het belangrijkst in het verkrijgen van brand equity ? Onderzocht zijn strategieën voor het ontwikkelen van nieuwe merken en de lange termijn effecten van marketingstrategieën op merkprestaties.
? Optimizing product lines and assortments (Dr.Robert P. Rooderkerk, Universiteit van Tilburg). Rooderkerk heeft onderzoek gedaan naar hoe de samenstelling van assortimenten en productlijnen de winsten van retailers en fabrikanten kan beïnvloeden. Er is een methode ontwikkeld waarmee op basis van consumentenkeuzegedrag zowel fabrikanten als retailers een maximaal resultaat kunnen behalen.
? From Rags to Richness (Dr Claudia van Oppen, Universiteit van Maastricht) Het onderzoek van Van Oppen gaat over de interactie tussen websites en hun bezoekers. In het onderzoek worden instrumenten vastgesteld hoe consumenten websites ervaren. Ook is de rol van interactiviteit op de online ervaring van consumenten onderzocht.
De winnaar van de Marketing Wetenschapsprijs 2008 vindt op 28 mei 2008 om 18.00uur bekendgemaakt op het hoofdkantoor van Randstad te Diemen.
Jury
De jury van de Marketing Wetenschapsprijs 2008 wordt voorgezeten door Drs. Hans Molenaar, voorzitter Platform Innovatie in Marketing. De overige juryleden zijn:
? Prof.dr. Tammo Bijmolt (Hoogleraar Marketing Rijksuniversiteit Groningen);
? Prof.dr. Ruud Frambach (Hoogleraar Marketing Vrije Universiteit Amsterdam);
? Dhr. Martin Hermsen (partner Accenture);
? Drs. Francis Das (Manager Marketing Randstad);
? Jean-Jacques Vossen (Vice President EMEA Aprimo);
? Dhr. Kai Doornink (Hoofdredacteur IT Commercie);
? Dhr. Luuk Ros (Hoofdredacteur Marketing Tribune);
? Dhr. Theo van Vugt (Hoofdredacteur Tijdschrift voor Marketing).
Over Marketing Wetenschapsprijs
Het is de vierde keer dat de Marketing Wetenschapsprijs wordt uitgereikt. Ralf van der Lans ontving vorig jaar de prijs met zijn proefschrift "Brand Search", een proefschrift over het zoekgedrag naar merken in supermarkten.
Sandra Streukens ontving de Marketing Wetenschapsprijs 2006 met haar proefschrift 'Return on services', over de financiële oplossingen (ROI) van verbetering van klanttevredenheid.
In 2005 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan Jorna Leenheer met haar proefschrift 'The adoption and Effectiveness of Loyalty Programs in Retailing', een proefschrift over loyaltyprogramma's in de retailsector.
Naast het wetenschappelijke niveau is het belangrijkste criterium voor de Marketing Wetenschapsprijs 2008 de mate waarin de wetenschapper erin is geslaagd vernieuwende inzichten in het marketingvakgebied weer te geven die voor de praktijk waardevol kunnen zijn.
In totaal werden dit jaar 14 proefschriften beoordeeld.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!