DPG Media introduceerde donderdag het eigen certificeringsprogramma Certified, om volwaardige en up-to-date kennis op te doen over de digitale platforms en productinnovaties van het mediaconcern. Mediaprofessionals kunnen examen doen en krijgen bij slagen een certificaat, zegt Marije van Asseldonk, digitaal strateeg en verantwoordelijk voor Certified.
Certified is ontwikkeld voor mediabureaus en -professionals die de nieuwste technologieën omarmen en de techplatforms en productinnovaties van het mediaconcern optimaal willen benutten. Van Asseldonk houdt zich bij DPG Media onder meer bezig met het op peil houden en voeden van kennis van de sales- en advertisingteams rond product- en techinnovaties.
‘Vanuit die rol viel het me al langere tijd op dat het - vanwege de enorme snelheid waarmee innovaties elkaar opvolgen - een uitdaging is om iedereen intern met de juiste kennis te voeden over de juiste innovaties en productontwikkelingen, the reasons why. Als dat intern al lastig is, hoe zit het dan extern?'
DPG Media krijgt ook steeds vaker de vraag vanuit de grotere bureaus om trainingen of demo’s te komen geven en kennissessies te verzorgen, zegt Van Asseldonk. ‘Wij voelden zelf dat wij de taak hebben om die kennis dichterbij te brengen. Daaruit is Certified ontstaan.’
Trusted Web en Datalab
Het mediabedrijf presenteert Certified als een online certificeringsprogramma waarmee mediaprofessionals volwaardige en up-to-date kennis kunnen opdoen over alle platforms en productinnovaties van de uitgever om optimale resultaten te behalen voor ieder marketing- of communicatievraagstuk. Concreet betekent het dat een deelnemer zich nog dit jaar kan certificeren voor het eigen Trusted Web en self-serviceplatform Datalab. Volgend jaar komen er extra modules bij.
‘De certificeringsroute voor Trusted Web gaat vooral over onze digitale strategie, de koers die we varen, onze datastrategie, ons productportfolio en de ontwikkelingen daarin’, legt Van Asseldonk uit. ‘Hoe maak je nou optimaal gebruik van ons netwerk, hoe ziet dat eruit, wat zijn de domeinen en channels, welke producten zijn geschikt voor welke doelstellingen? Zo leer je je weg te vinden binnen ons netwerk en alle producten uit ons advertisingportfolio.’
Datalab is daarnaast een meer praktische certificeringsroute met praktische e-learning over hoe het platform werkt, welke functionaliteiten het platform heeft, maar vooral ook hoe je gebruikmaakt van alle first party dataoplossingen van DPG Media en hoe je zelf efficiënt met al die data aan de slag kunt gaan.
De volgende stap is om in het eerste kwartaal van 2024 een module voor het recent gelanceerde self-serviceplatform Ad Manager toe te voegen. ‘Ad Manager is onlangs pas gelanceerd en daarmee nog volop in ontwikkeling. Begin 2024 is het platform doorontwikkeld en volwassen. Daarom voelt het logisch om dan de certificeringsroute voor Ad Manager toe te voegen.’
Van e-learning programma naar certificaat
Hoe ziet zo'n certificeringsroute er precies uit? ‘Het is een e-learning programma van zo’n anderhalf uur met veel interactief en didactisch leren. We proberen het heel praktisch en toepasbaar te maken. Met veel instructie- en algemene video's, tekst, uitleg, tussendoor het interactieve vraagmoment, et cetera.’
Daarna kun je het examen doen waarin je 30 steeds roulerende vragen krijgt waarvan je 80 procent goed moet hebben. Lukt dat, dan krijg je een certificaat.
Van Asseldonk legt verder uit wat je dan precies met zo’n certificaat kunt. ‘Als je DPG Certified bent, betekent dat dat je in-depth kennis hebt over al onze tech- en productinnovaties en hiermee altijd het meest optimale media-advies kan geven. Hiermee kun je jezelf goed in de markt zetten als mediaprofessional. Daarnaast kun je als mediaprofessional direct je kennis en skills toepassen.’
'Medialandschap best overweldigend'
DPG Media richt zich met Certified in eerste instantie op professionals bij de grotere mediabureaus en zal volgend jaar ook de kleinere agencies en in-house advertisers gefaseerd aanhaken. ‘We zullen een screening blijven doen op alle aanmeldingen.’
Van Asseldonk zegt dat de mediaprofessional in het algemeen tegen de snelle veranderingen in de markt aanloopt. ‘Het medialandschap is best overweldigend. Er zijn zoveel mogelijkheden bij zoveel publishers waardoor het soms lastig kan zijn voor mediaprofessionals om door de bomen het bos te blijven zien. We merken dat de behoefte aan kennis delen groter is dan ooit. Ook bij onverhoopt verloop binnen een mediabureau kan Certified ervoor zorgen dat je makkelijk overzicht houdt van welke personen binnen je organisatie gecertificeerd zijn en dus volwaardige en up-to-date kennis hebben.’
De ambitie is om binnen twee jaar meer modules te bieden binnen Certified. ‘Als ik wat verder in de tijd kijk, droom ik wel van een audiomodule en een printmodule’, erkent Van Asseldonk. ‘Audio is met de nieuwe zender JOE en groei van podcasts weer groter geworden binnen DPG Media, terwijl print relevant blijft met onze magazines en dagbladen.’