DPG Media stopt eind juli met Viva. Ook VivaMama, Viva.nl en Viva Forum worden stopgezet, maakt de uitgever bekend. Viva daalt de laatste jaren sterk in oplage en bereik, vooral bij print. Joyce Nieuwenhuijs, directeur magazines bij DPG Media, zegt dat Viva jarenlang hét vrouwenblad was, maar dat jonge vrouwen anno nu over maatschappelijke thema's de dialoog op een andere manier voeren. 'De cijfers en het toekomstperspectief geven ons helaas geen andere keus dan te stoppen met Viva.'
Vandaag zijn de betrokken collega’s van Viva geïnformeerd en is dit voorgenomen besluit ingediend bij de Ondernemingsraad van DPG Media. Hoofdredacteur Debby Gerritsen zegt dat het 'vanzelfsprekend pijn doet om met ons team, de freelancers en onze fans het licht uit te moeten doen'.
De toekomst van vrouwen-weekbladen bij DPG Media
De mediaconsumptie van jonge vrouwen is steeds meer digitaal en versnipperd, zegt Nieuwenhuijs. 'Om rendabel en duurzaam te groeien binnen deze doelgroep brengt DPG Media focus aan en gaat Flair deze jonge vrouwen optimaal (online) bedienen. De oudere doelgroep raken we grootschalig met Margriet. De iets jongere vrouw bereiken we met Libelle en aan de dertigers bieden we Flair, wat in print gelijk blijft en digitaal groeit. De jongste lezeressen bereiken we met Tina.'
Moeilijke markt
Het is onrustig in de magazinemarkt. Hearst Netherlands moet reorganiseren en schrapt titels. Audax liet recent weten de jeugdtitels te staken. Magazine-uitgever New Skool Media kwam deze maand wél met positieve cijfers.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!