DPG Media wil RTL Nederland inlijven

RTL Nederland en RTL Nieuws worden volgens plannen een nieuwe divisie van DPG Media onder leiding van Sven Sauvé.

DPG Media neemt RTL Nederland over. Daarover hebben het Belgisch-Nederlandse uitgeefconcern en de RTL Group overeenstemming bereikt. Met de overname zou een bedrag van 1,1 miljard euro zijn gemoeid. De betrokken ondernemingsraden en ACM moeten nog wel hun goedkeuring aan het plan geven.

De naam RTL blijft behouden, RTL Nederland en RTL Nieuws worden volgens de plannen als nieuwe divisie aan DPG Media toegevoegd. Sven Sauvé, de ceo van RTL Nederland, krijgt daar de leiding over.

'Bundelen noodzakelijk'

RTL Nederland was al langer op zoek naar een samenwerkingspartner. Twee jaar terug had DPG Media al interesse in een overname, maar koos RTL ervoor om zelf zijn pijlen op Talpa Network te richten. De voorgenomen fusie tussen beide leidde tot klachten van DPG Media en de Bond van Adverteerders bij de Autoriteit Consument en Markt. Deze besloot uiteindelijk eerder dit jaar tot een verbod op het samengaan van de mediabedrijven. Dit zou leiden tot 'een te machtige partij in het medialandschap'.

Nu is het dus DPG Media wel gelukt om tot overeenstemming te komen met RTL Nederland. Volgens Erik Roddenhof, ceo van DPG Media, is het bundelen van kennis, kunde en investeringen noodzakelijk vanwege het veranderend kijkgedrag van de consument en door de opkomst van internationale streamingdiensten.

‘We geloven sterk in de toekomst van televisie en streaming, waarbij de kracht van goede lokale programma’s en series cruciaal is', zegt Roddenhof. 'RTL en Videoland zijn succesvolle lokale merken met een fantastische programmering die gewaardeerd wordt door een breed publiek. RTL Nederland past daarmee heel goed bij DPG Media.'

Kracht bij lokale content 

Christian Van Thillo, oprichter en executive chairman van DPG Media, heeft een heilig geloof in de toekomst van televisie en video, en daarmee in de overname van RTL Nederland. 

Van Thillo:‘Ons bedrijf maakt in België met VTM al 35 jaar succesvol televisie. Ik ben ervan overtuigd dat de consument zal blijven kijken naar goed gemaakte programma’s. Onze passie en kracht ligt bij lokaal gemaakte content, iets wat we bij DPG Media met al onze media doen.’  .

Ook Sven Sauvé van RTL Nederland, vindt de fusie onvermijdelijk: ‘We hebben altijd gezegd dat consolidatie noodzakelijk is in de Nederlandse media-industrie. Door onze krachten te bundelen creëren we een completer mediaconcern dat volop blijft investeren in lokale, innovatieve, impactvolle content en onafhankelijke journalistiek.' 

Bovendien is de topman blij dat de naam RTL behouden blijft in Nederland. 'Het is een sterk merk en geliefd bij heel veel Nederlanders.’ 

Goedkeuringsprocedures

Sauvé maakt zich geen zorgen dat de ACM opnieuw de plannen van RTL Nederland tot een samenwerking zal dwarsbomen, zoals eerder gebeurde bij Talpa. DPG is in tegenstelling tot Talpa niet op de televisieadvertentiemarkt en distributiemarkt actief, dus hij verwacht dat de fusiewaakhond uiteindelijk geen bezwaren heeft.. 

DPG Media behaalde in 2022 met haar activiteiten €1,8 miljard euro omzet en 288 miljoen euro Ebita. Bij het bedrijf werken 6000 medewerkers. RTL Nederland had in 2022 een omzet van €636 miljoen euro en 161 miljoen euro Ebita. Er werken 800 medewerkers.

(Dit artikel wordt aangevuld en geupdate)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie