DPG Media en RTL Nederland hebben deze week formeel bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om toestemming gevraagd voor de in december aangekondigde overname plannen. Het Belgische concern wil de Nederlandse tak van RTL overnemen voor 1,1 miljard euro.
Vanaf nu gaat de ACM onderzoek doen naar de gevolgen van de voorgenomen overname. 'Stakeholders krijgen dan de ruimte om hun visie te geven. Wij kunnen geen indicatie geven over wanneer wij met een oordeel komen', laat een woordvoerder aan Adformatie weten.
Voor de beoordeling van fusies en overnames gelden wel wettelijke termijnen. Na de melding heeft de ACM vier weken om tot een oordeel te komen. Maar bij aanvullende vragen voor de meldende partijen gaat de klok op stil. In de praktijk kan een fusieonderzoek dus langer duren.
Dat gebeurde eerder bij de overnameplannen van Talpa Network door RTL. Uiteindelijk stuitte die samensmelting op te veel bezwaren.
In tegenstelling tot de overname van Talpa Network door RTL, zijn adverteerders en mediabureaus wel enthousiast over de combinatie DPG/RTL. Het is dus afwachten of marktpartijen bezwaar aantekenen tegen de plannen. Talpa Network liet eerder weten 'verrast' te zijn door het voornemen van DPG om RTL over te nemen, maar lijkt verder geen bezwaar te zien. 'Met beide partijen hebben we altijd een goede werkrelatie gehad en we verwachten die in de toekomst te kunnen doorzetten.'
Mocht de overname doorgaan dan blijft de naam RTL behouden en gaat RTL door als aparte divisie onder leiding van ceo Sven Sauvé.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!