Voor de derde keer deelt YouTube prijzen uit voor de beste YouTube-video's van de Nederlandse advertentiebranche. Er waren dit jaar vijf prijzen te verdelen. We zetten de winnaars en bijbehorende video's hieronder op een rij.
De YouTube Works Awards is een prijzengala georganiseerd en gefinancierd door YouTube. Een vakjury bestaande uit creatieve bureaus, mediabureaus, adverteerders en creators heeft uit de inzendingen eerst de genomineerden en vervolgens de winnaars gekozen.
Action Driver
Allereerst is er de Action Driver voor de campagne die het beste demonstreert hoe YouTube gebruikt is om consumenten in real life actie te laten ondernemen. Die prijs is dit jaar gewonnen door Rituals met de campagne 'Join us in turning Black Friday green'. De jury roemt de campagne om de storytelling en het doel om veel bomen te planten.
Creative Innovation
Er is ook een Creative Innovation-prijs voor de beste creatieve campagne met impact voor het merk. Deze prijs gaat naar Govert Sweep, Koninklijke Landmacht en We Are Era voor de videoserie Landmacht: Govert in het Leger. 'Als ik deze case in één zin moet omschrijven, zou ik zeggen dat het geen reclame is', vertelt jurylid Tim van der Wiel (Gospooky). Hij noemt de samenwerking tussen Sweep en de Landmacht heel natuurlijk. Jurylid Fleur Osté (Ben & Jerry's) noemt de video 'heel creatief en erg entertaining.'
Big Screen, Big Results
De derde prijs is de Big Screen, Big Results-award, bedoeld voor video’s die gedeeld zijn op YouTube Connected TV. De winnende video heeft het grote tv-scherm zo creatief en succesvol mogelijk gebruikt om nieuwe doelgroepen te bereiken en campagneresultaten te behalen. Bol.com, Reverze Films en Team5pm slepen deze prijs in de wacht met het a-typische reviewformat 'Sterren Review'. De serie is hier te bekijken. Hieronder een video ter illustratie.
Changemakers en Grand Prix
Er is ook een Changemakers-prijs voor een merk dat zich met een video op YouTube het beste heeft gecommitteerd aan diversiteit, inclusiviteit, duurzaamheid, klimaatverandering of een ander maatschappelijk onderwerp. Marktplaats mag zich de winnaar van 2023 noemen. Happiness-Brussels, Higuita, Maxlead, Mediacom en Bijl PR zijn ook bij deze campagne betrokken. Jurylid Jordi van den Bussche zegt dat de video 'je echt goed laat nadenken over problemen die je in je dagelijks leven meemaakt.' In dit geval de reputatie van tweedehands speelgoed. Vies? Stom? Slecht? Geen van allen, zo blijkt uit de Marktplaats-video. Kinderen zijn er hartstikke blij mee en het is beter voor je portemonnee en de planeet.
De jury vindt de video zelfs zo goed, dat Marktplaats er ook met de Grand Prix vandoor gaat. Juryvoorzitter Henriette van Swinderen (bvA) noemt de case 'bijzonder inspirerend voor content creators, merken, bureaus en nog veel meer partijen.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!