De internationale trend waarbij grote concerns hun mediabudgetten en daarmee de bureaubelangen nader bekijken is al een paar jaar gaande en ook dit jaar is het niet anders. Niet alleen internationaal zijn er verschillende verschuivingen die ook impact hebben op de Nederlandse branche. Ook hier zijn er grote reviews aan de gang. Een update.
Internationaal
Daimler (Mercedes-Benz, Smart) kondigde in mei een review aan van het media-account, terwijl internationaal Ford en Volkswagen hun creatieve accounts herzien.
Sportmerk Puma is momenteel internationaal aan het pitchen en dat geldt ook voor American Express (dat nu bij WPP zit) en farmaceut GSK (GlaxoSmithKline). Die laatste pitcht overigens regelmatig.
Een opvallende pitch is die van Procter & Gamble voor de haarverzorgingsproducten. Het gaat hierbij om een review op de Amerikaanse markt, maar nog slechts twee jaar geleden zette Omnicom er een speciaal bureau voor op: Hearts & Science.
Microsoft rondde onlangs de internationale review af en besloot bij Dentsu Aegis Network te blijven.
MediaCom
Opvallend is het groot aantal keren dat MediaCom (GroupM/WPP) dit jaar als winnaar uit de strijd komt, zowel internationaal als in Nederland. Zo besloot adidas mondiaal voor MediaCom te kiezen. Voor het mediabureau is dat een nieuwe klant. Mars consolideerde eerder dit voorjaar internationaal bij MediaCom en Shell besloot onlangs nog naast het formeren van ‘het bureau van de toekomst’ voor media gewoon bij MediaCom te blijven.
Eerder dit jaar wist het Nederlandse kantoor ABN Amro als grote klant te verwelkomen.
Nederland
Een aantal andere grote verschuivingen in Nederland dan. Louwman Group (Toyota, Suzuki en Lexus) besloot om de media onder te brengen bij Wavemaker. Een gevoelig verlies voor Havas Media, dat eerder ook het andere auto-account van PSA verloor. Naar verluidt zit Havas Media momenteel wel bij de laatste drie in de mediacompetitie voor BMW.
Wavemaker won hier recent ook Mondelez als gevolg van een internationale beslissing.
Het grote account van Nestlé kwam terecht bij IPG Mediabrands, dat er de nieuwe unit Thrive voor opzette. L’Oréal was ook een grote adverteerder die van mediabureau wisselde. Zenith verloor dat aan OMD.
Drie grote adverteerders zijn nog bezig
Van die grote pitches valt binnenkort de beslissing. Het meest in het oog springt die van VodafoneZiggo (ook voor het creatieve deel), omdat Accenture bij de laatste drie zit. Het zou een primeur zijn op de Nederlandse markt als de consultancyfirma het account weet binnen te halen.
Heineken is hier momenteel eveneens bezig met een review van de mediabusiness.
Deze maand werd ook duidelijk dat Ahold Delhaize een mediapitch houdt. Wavemaker is nu het mediabureau.