Overslaan en naar de inhoud gaan

YouTube stopt met overlay advertenties: 'storend voor kijkers'

Per 6 april gaat de advertentievorm met pensioen. YouTube verwacht 'minimale impact' voor creators.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

YouTube neemt op aanstaande 6 april afscheid van het overlay advertentieformaat op zijn videoplatform. Volgens YouTube is het advertentieformaat verouderd en storend voor kijkers. De meeste creators zullen een 'beperkte impact' ervaren als overlay met pensioen gaat, zo voorspelt YouTube in een blogpost.

related partner content for mobile comes here

Focus op andere advertentieformaten

Een overlay advertentie is een relatief compact en smal tekstblok dat een reclame toont terwijl de video in kwestie afspeelt. Een overlay reclame hoeft op YouTube geen relatie te hebben met de video. 

YouTube toont het overlay advertentieformaat van oudsher op de desktop en heeft later meer advertentieformaten toegevoegd. Bijvoorbeeld reclames die het hele scherm een paar seconden vullen en soms voortijdig weg te klikken zijn. Deze formaten hanteert YouTube zowel voor (pre-roll) als tijdens (mid-roll) als na (post-roll) het kijken van de betreffende video. 

YouTube overlay
Een overlay advertentie op YouTube Afbeelding: Adformatie

Weg uit YouTube Studio

Volgens YouTube verdwijnt het overlay advertentieformaat omdat kijkers deze vorm als storend ervaren. Het platform gaat zich daarom meer richten op advertentieformaten die beter presteren. Adverteerders kunnen het overlay-type per 6 april niet meer selecteren in YouTube Studio. Vanaf die datum zijn er ook geen overlay reclames meer zichtbaar op YouTube.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in