De Volkskrant stopt na X ook met Facebook
![de volkskrant](https://static.adformatie.nl/cropped/4766729a-4474-5623-b500-36f9e8b555f4/article/bf/e2/bfe2c06b-e6b7-4b2b-809b-6bd91023057d/opening_image/opening_image_hero/de-Volkskrant---Open-je-wereld.jpg)
![de volkskrant](https://static.adformatie.nl/cropped/4766729a-4474-5623-b500-36f9e8b555f4/article/bf/e2/bfe2c06b-e6b7-4b2b-809b-6bd91023057d/opening_image/opening_image_hero/de-Volkskrant---Open-je-wereld.jpg)
De Volkskrant is na het stoppen met delen van artikelen op X nu ook gestopt met verspreiding van berichten via Facebook. Over Instagram denkt de krant nog na, schrijft hoofdredacteur Pieter Klok. Reden voor de beleidswijziging is Meta's besluit om factcheckers te ontslaan en meer ruimte te bieden aan wat Klok haatzaaiende berichten noemt.
Lange discussie
Meta maakte begin januari bekend te stoppen met onafhankelijke factchecking in de Verenigde Staten, en de vrijheid van meningsuiting op het platform te verruimen. Volgens topman Mark Zuckerberg is er te veel censuur op zijn platformen. Meta moet zich in de EU aan strenge(re) regels houden voor het modereren van content, en gaat hier vooralsnog door met het inhuren van onafhankelijke factcheckers.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijDigital Advertising Specialist
De HorecabondArbeidsmarktcommunicatie Specialist
TAUWVoor de Volkskrant is de nieuwe koers van het big tech-platform reden om niet langer journalistieke artikelen te delen op Facebook. Over Instagram denkt de krant nog na, meldt hoofdredacteur Pieter Klok in zijn wekelijks commentaar. Eerder stopte de Volkskrant al met het delen van berichten via X, toen X-eigenaar Elon Musk zich als politieke donor achter Donald Trump schaarde.
Volgens Klok is er 'een lange periode van discussie' voorafgegaan aan het besluit om na X ook Facebook de rug toe te keren. De conclusie? 'De Volkskrant ziet het juist als zijn taak om een redelijk gesprek op gang te brengen, om ondanks alle verschillen in opvatting en wereldbeeld op zoek te gaan naar een gedeelde werkelijkheid. De algoritmen, die – onbewust, dat wel – in wezen niets anders doen dan mensen continu tegen elkaar opstoken, maken dat gesprek steeds moeilijker, zo niet onmogelijk', schrijft Klok.
Focus op eigen kanalen
De Volkskrant gaat zich in plaats van op sociale media meer focussen op eigen kanalen, vervolgt de hoofdredacteur. 'We zullen ons de komende tijd dus verder terugtrekken van sociale media, zeker de sociale media die geen enkele poging doen haatzaaien en ophitsen te stoppen of te ontmoedigen. Om nieuwe lezers te blijven bereiken zullen we onze eigen digitale kanalen versterken: in de eerste plaats onze app en website, maar ook onze nieuwsbrieven en pushberichten en onze snel groeiende podcasts'.
Journalisten van de Volkskrant staat het overigens - nog steeds - vrij om berichten te delen op hun eigen socialmediakanalen, sluit Klok af.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid