Overslaan en naar de inhoud gaan

De Volkskrant stopt na X ook met Facebook

Krant denkt nog na over stoppen met delen van berichten op Instagram.
de volkskrant
© De Volkskrant
de volkskrant
© De Volkskrant

De Volkskrant is na het stoppen met delen van artikelen op X nu ook gestopt met verspreiding van berichten via Facebook. Over Instagram denkt de krant nog na, schrijft hoofdredacteur Pieter Klok. Reden voor de beleidswijziging is Meta's besluit om factcheckers te ontslaan en meer ruimte te bieden aan wat Klok haatzaaiende berichten noemt.

related partner content for mobile comes here

Lange discussie

Meta maakte begin januari bekend te stoppen met onafhankelijke factchecking in de Verenigde Staten, en de vrijheid van meningsuiting op het platform te verruimen. Volgens topman Mark Zuckerberg is er te veel censuur op zijn platformen. Meta moet zich in de EU aan strenge(re) regels houden voor het modereren van content, en gaat hier vooralsnog door met het inhuren van onafhankelijke factcheckers.

Voor de Volkskrant is de nieuwe koers van het big tech-platform reden om niet langer journalistieke artikelen te delen op Facebook. Over Instagram denkt de krant nog na, meldt hoofdredacteur Pieter Klok in zijn wekelijks commentaar. Eerder stopte de Volkskrant al met het delen van berichten via X, toen X-eigenaar Elon Musk zich als politieke donor achter Donald Trump schaarde. 

Volgens Klok is er 'een lange periode van discussie' voorafgegaan aan het besluit om na X ook Facebook de rug toe te keren. De conclusie? 'De Volkskrant ziet het juist als zijn taak om een redelijk gesprek op gang te brengen, om ondanks alle verschillen in opvatting en wereldbeeld op zoek te gaan naar een gedeelde werkelijkheid. De algoritmen, die – onbewust, dat wel – in wezen niets anders doen dan mensen continu tegen elkaar opstoken, maken dat gesprek steeds moeilijker, zo niet onmogelijk', schrijft Klok. 

Focus op eigen kanalen

De Volkskrant gaat zich in plaats van op sociale media meer focussen op eigen kanalen, vervolgt de hoofdredacteur. 'We zullen ons de komende tijd dus verder terugtrekken van sociale media, zeker de sociale media die geen enkele poging doen haatzaaien en ophitsen te stoppen of te ontmoedigen. Om nieuwe lezers te blijven bereiken zullen we onze eigen digitale kanalen versterken: in de eerste plaats onze app en website, maar ook onze nieuwsbrieven en pushberichten en onze snel groeiende podcasts'.

Journalisten van de Volkskrant staat het overigens - nog steeds - vrij om berichten te delen op hun eigen socialmediakanalen, sluit Klok af.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in