De Super Bowl is één van de best bekeken sportevenementen wereldwijd en daarom hét moment om jezelf als merk in de schijnwerpers te zetten. Aanstaande zondag kijken meer dan honderd miljoen mensen naar de 51e editie van de finale van het American football-seizoen.
5 miljoen voor 30 seconden
Reclamezendtijd is duurder dan ooit: adverteerders betalen gemiddeld 5 miljoen dollar voor een commercial van dertig seconden. De reclames die je ziet, zijn dan ook van hoog niveau.
Ook de prijs van digitale advertenties stijgt. De organisatie verwacht namelijk dat het aantal online kijkers flink hoger ligt dan voorgaande jaren. Voor een video van 30 seconden op de website van de NFL betaalt een adverteerder tot wel 700.000 dollar.
Hieronder zie je een overzicht van de meest spraakmakende commercials die nu al online te zien zijn. Een paar grote merken spreken zich (niet al te nadrukkelijk, want dat mag niet. Zie nummer 3) uit over politieke kwesties.
Budweiser over immigratie
Budweiser laat zien hoe Duitser Adolphus Busch, de grondlegger van het biermerk, in 1857 als immigrant naar Amerika kwam. De reis was zwaar en hij kreeg geen hartelijk welkom: ‘Je bent niet gewenst. Ga terug naar huis.’
Een actueel thema, want president Donald Trump sloot vorige week de grenzen voor vluchtelingen en immigranten uit zeven overwegend islamitische landen. Lees meer.
Audi voor seksegelijkheid
Ook Audi heeft een politieke boodschap. Het merk zet zich in voor gelijke salarissen voor mannen en vrouwen. In de Super Bowl reclame zien we een vader die kijkt naar zijn dochter en zich afvraagt of zij later dezelfde waardering zal krijgen als mannelijke collega’s.
84 Lumber en Mexicaanse gastarbeiders
84 Lumber, een bedrijf dat bouwmaterialen verkoopt, maakt een commercial over Mexicaanse immigranten. In de video (90 seconden!) zie je een Mexicaanse moeder en dochter die op weg zijn naar Noord-Amerika. De video heet ‘The Journey Begins’. Vanaf zondag kun je het einde (deel 2) online bekijken op 84lumber.com.
De reclame werd in eerste instantie afgewezen door tv-zender Fox, omdat hij ‘te controversieel voor tv’ zou zijn. In de originele reclame zag je een verwijzing naar de muur die president Trump wil bouwen tussen de Mexicaanse werkzoekenden en de Verenigde Staten. Die zie je niet terug in deze tv-reclame, maar wel in de online slotvideo. De boodschap van 84 Lumber: 'The will to succeed is always welcome here', kortom: gemotiveerde arbeiders zijn welkom bij het bedrijf.
Kia Niro en Melissa McCarthy redden de wereld
Kia zet zich in voor de planeet en laat dat zien met een komische video. Melissa McCarthy is de heldin die walvissen, bossen en neushoorns moet redden. Als dat maar goed gaat…
The Coen Brother voor Mercedes
Regisseurs Joel en Ethan Coen (O Brother, Where Art Thou?, Fargo, The Big Lebowski) maakten een indrukwekkende reclame voor Mercedes. De commercial zit vol met referenties naar ‘Easy Rider’, een cultfilm uit 1969. Lees meer.
Honda jaagt dromen na met beroemdheden
Automerk Honda schakelde een reeks beroemdheden (Amy Adams, Tina Fey, Steve Carell) in voor deze reclame die gaat over ‘je dromen najagen’. Je ziet de Hollywoodsterren als ‘levende foto’s’ in hun jaarboek van de middelbare school.
Meneer Proper wordt sexy
Hij is gespierd, hij kan dansen en hij maakt ook nog je huis schoon. Mr Clean is je droomman.
Top games brengt ode aan legendarische strijders
Gameplatform Top Games laat dit jaar voor het eerst een reclame zien tijdens de Super Bowl en pakt meteen groots uit. In deze commercial is ‘the Big Game’ niet de Super Bowl, maar een indrukwekkende strijd tussen George Washington, koning Arthur en keizerin Wu Zetian. Het merk zendt een 30-secondenversie uit, zie hieronder de lange video.
T-mobile schakelt Justin Bieber in
Telecommerk T-mobile brengt onbeperkt bellen onder de aandacht met Justin Bieber. Bieber roept fans op om hun eigen gekke dansjes te delen met #UnlimitedMoves
Skittles komt met een Candy Cassanova
Deze jongen versiert de hele familie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!