Vorig jaar vroegen we het ook in de Grote Marketing Enquête, welke mediapartijen springen eruit wat betreft innovatie en creativiteit? En als je daar meer woorden aan geeft: welke partijen denken met je mee, bedenken onverwacht gave dingen? Vorig jaar (let op: niet precies dezelfde doelgroep werd uitgevraagd, dus één op één vergelijken is lastig), sprongen de big techs er ver boven uit en ja, dat is dit jaar onveranderd. De top 6 van 'meest creatieve, innovatieve partijen' bestaat toch weer uit ‘de TikTok’s’, ‘Googles’ en ‘YouTubes’.
Meer CMO Report coverage:
Alle artikelen en interviews over CMO Report 2023 hebben we hier voor u op een rijtje gezet.
Silicon valley versus Mediapark
In deze enquête vallen vooral TikTok (67 pct!) en Google (52 pct) op. Wat mee zou kunnen spelen in de perceptie is dat alle content die je er vindt (dus ook van gewone gebruikers, particuliere creators), ook creatief en vernieuwend is.
Van de 'niet-tech-partijen' is DPG dan 'best of te rest' (vorig jaar ook). Het laat zelfs twee tech-partijen achter zich, te weten Linkedin en Pinterest.
In de kelder zien we twee clusters. Talpa, RTL of Mediahuis zitten bij elkaar, tussen 10 en 20 procent en als je dan nóg een trappetje afgaat, dan kom je bij de NPO (8 pct) en Discovery (6 pct). Er is werk aan de winkel op het Mediapark in Hilversum.
Welke mediapartijen vindt u innovatief/creatief? | |
---|---|
TikTok | 67% |
52% | |
YouTube | 31% |
Meta | 29% |
Amazon | 27% |
Microsoft | 27% |
DPG | 19% |
19% | |
19% | |
Talpa | 17% |
RTL | 17% |
Mediahuis | 13% |
NPO | 8% |
Discovery | 6% |