Overslaan en naar de inhoud gaan

De overheid dreigt reclame-industrie de nek om te draaien

De overheid moet de industrie juist helpen, bijvoorbeeld in de vorm van een uitdagende briefing.
Ster
Ster

Door: Joost Istha

De overheid overweegt advertenties bij de NPO op tv gedeeltelijk en online geheel uit te bannen. De reclame-industrie is hier uiteraard faliekant tegen, want die staat al jaren onder druk en het adverteren op de publieke omroep vormt een belangrijk podium voor ons werk. Dat wij zo gemakkelijk weggezet worden, bevestigt de veronachtzaming en onderschatting van de reclamebranche. Het is ironisch dat de overheid, die niet echt uitblinkt in communicatie en slechts functionele boodschappen verstuurt (zoals: ‘betaal belasting voor 1 mei’ en ‘ga stemmen’), laat weten dat ze ons niet nodig heeft.

related partner content for mobile comes here

Dat onze stem slecht hoorbaar is, is ook wel te verklaren. Onze industrie is gefragmenteerd; 95 procent van de bedrijven heeft niet meer dan vijf personen in dienst. Je kunt ze makkelijk aan de kant schuiven. En met slechts een bijdrage van 1 procent aan het BNP is er geen haan die er naar kraait in Den Haag. Ze houden zich liever bezig met de zorg of het pensioen. Dat zijn dossiers waarop je echt carrière maakt als politicus.

Je zou verwachten dat de overheid onze industrie graag een handje wil helpen, want Nederland scoort slecht op het gebied van reclame wereldwijd. Nu vinden de uitgaven aan reclame op Ster hun weg richting de portemonnees van Google en Facebook - de business van onze klanten moet wel blijven draaien. Maar dit zijn nou net de bedrijven waar politici een uitgesproken mening over hebben. Zij zorgen er nu juist voor dat deze techreuzen steviger in het zadel komen te zitten. Wat een dommigheid.

Mijn overheid, word wakker en overzie uw daden. Door dit besluit wordt het aantal creatieve stemmen in de samenleving nog minder, en blijft slechts uw domme stem over. De geschiedenis leert ons dat dit niet de juiste weg is. Geef onze industrie haar podium en, nog belangrijker: help onze industrie en stuur zelf weer eens een uitdagende briefing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in