Door: Joost Istha
De overheid overweegt advertenties bij de NPO op tv gedeeltelijk en online geheel uit te bannen. De reclame-industrie is hier uiteraard faliekant tegen, want die staat al jaren onder druk en het adverteren op de publieke omroep vormt een belangrijk podium voor ons werk. Dat wij zo gemakkelijk weggezet worden, bevestigt de veronachtzaming en onderschatting van de reclamebranche. Het is ironisch dat de overheid, die niet echt uitblinkt in communicatie en slechts functionele boodschappen verstuurt (zoals: ‘betaal belasting voor 1 mei’ en ‘ga stemmen’), laat weten dat ze ons niet nodig heeft.
Dat onze stem slecht hoorbaar is, is ook wel te verklaren. Onze industrie is gefragmenteerd; 95 procent van de bedrijven heeft niet meer dan vijf personen in dienst. Je kunt ze makkelijk aan de kant schuiven. En met slechts een bijdrage van 1 procent aan het BNP is er geen haan die er naar kraait in Den Haag. Ze houden zich liever bezig met de zorg of het pensioen. Dat zijn dossiers waarop je echt carrière maakt als politicus.
Je zou verwachten dat de overheid onze industrie graag een handje wil helpen, want Nederland scoort slecht op het gebied van reclame wereldwijd. Nu vinden de uitgaven aan reclame op Ster hun weg richting de portemonnees van Google en Facebook - de business van onze klanten moet wel blijven draaien. Maar dit zijn nou net de bedrijven waar politici een uitgesproken mening over hebben. Zij zorgen er nu juist voor dat deze techreuzen steviger in het zadel komen te zitten. Wat een dommigheid.
Mijn overheid, word wakker en overzie uw daden. Door dit besluit wordt het aantal creatieve stemmen in de samenleving nog minder, en blijft slechts uw domme stem over. De geschiedenis leert ons dat dit niet de juiste weg is. Geef onze industrie haar podium en, nog belangrijker: help onze industrie en stuur zelf weer eens een uitdagende briefing.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!