De Marktveroveraars

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sinds vorige week woensdag (van 20.00 tot 20.30) te horen op , het marketingprogramma De Marktveroveraars.

Een programma over marketing, maar nog meer over marketeers, aldus presentator Jeroen Smit. VODW Marketing is medesponsor.

In deze tweede aflevering twee gasten, mede-MolBlogger Stephan Fellinger en babyboomer-expert Gertjan Hafkamp (Hij schreef samen met Ron Meijer het boek Babybooming Business. Ze zijn beiden werkzaam bij het reclamebureau Imagine').

Smit kondigde Fellinger aan als 'megamarketeer' , aangezien Tijdschrift voor Marketing hem vorig jaar in het rijtje van topmarketeers van 2005 plaatste.

Fellinger sprak met Jeroen Smit over ? natuurlijk ? internet.

Smit vroeg aan Fellinger of adverteerders internet eigenlijk wel begrijpen? Het begint te komen, was de kern van Fellingers antwoord. Hij haalde de cijfers van IAB aan. Vorig jaar is er 100 miljoen euro geïnvesteerd in zogenaamde digitale displays (bv. banners) en 70 miljoen euro in zoekmachinemarketing. IAB schat dat de online-advertentiebestedingen volgend jaar de advertentiebestedingen op radio gaan evenaren.

'Wat bij marketeers ontbreekt, is de digitale leffactor', aldus Fellinger. Het is natuurlijk ook beangstigend. Alles op internet is meetbaar en meten maakt meer kapot dan je lief is, weet Fellinger.

De huidige generatie marketeers begrijpt nog niet voldoende wat de potentie van internet is. Het zal de generatie zijn die nu opgroeit, die internet volkomen zal begrijpen. Pas dan zullen we daadwerkelijke baanbrekende innovaties op het gebied van internetmarketing zien zijn, aldus Fellinger.

Gertjan Hafkamp meldde dat hij het verschil opmerkelijk vindt; internetmarketing stelt nog zo weinig voor terwijl internet al zo groot en zo aanwezig is. Een oorzaak volgens hem is dat jongeren een pesthekel hebben aan bijvoorbeeld banners.

Hij noemde Heineken, net als Fellinger, als een onderneming die het goed heeft begrepen. Geen advertenties, maar zelf actief bezig zijn, zelf voor content zorgen.

Gertjan Hafkamp waarschuwde de luisterende marketeer vervolgens voor het stigmatiseren van de huidige vijftigplusser. 'Dit is de generatie die is opgegroeid met The Who's "Hope I die before I get old" .

Zo denken ze er nog steeds over, ze zien zichzelf niet als oud. 'Er wordt al tien jaar gesproken over zogenaamde seniorenmarketing, maar tien jaar geleden waren de babyboomers veertig. Nu zijn ze vijftig, maar dit is een hele andere generatie dan de vijftigers van tien jaar geleden', meende Hafkamp. Ze laten zich niet zo snel in een hoekje duwen.

De Marktveroveraars is, ondanks zijn onmogelijke uitzendtijd, de moeite waard om naar te luisteren. Gelukkig bestaat er !

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie