Het is de verlosser die verantwoordelijk wordt gehouden voor de wederopstanding van lineaire televisie. Het levenselixer dat oude tijden doet herleven en ‘Zeg ‘ns Aaa’, ‘Toen Was Geluk Heel Gewoon’ en ja, zelfs ‘Het Zonnetje in Huis’ zou overschaduwen, ware het niet dat deze nostalgische kijkcijferkannonnen al lang naar het Museum voor Beeld & Geluid zijn verbannen.
Het is het programma dat beter scoort dan Eredivisie voetbal. Dat online de meeste kijkers ever trekt. Dat een Zilveren Nipkowschijf won. En waarmee hoofdrolspeelster Ilse Warringa de Zilveren Televizierster én een Gouden Kalf in de wacht sleepte voor haar rol als Juf Ank.
Het begon weifelend met minder dan een miljoen kijkers. Maar daarna was de beer los: in vier weken tijd schoten de kijkcijfers door het plafond en trok de serie gemiddeld 3,7 miljoen lineaire kijkers. En dan hebben we het nog niet eens over degenen die de serie voor geen goud wilden missen, toch misten en hem daarom later, on demand gingen kijken. Nooit eerder sinds de eerste publicatie van online kijkcijfers in 2016 keken zo veel mensen online naar een programma: 420.000. Probeer daar maar eens met je video ad op Facebook of Instagram bij in de buurt te komen. In 30 seconden.
Maakt De Luizenmoeder een einde aan de discussie dat lineaire televisie ten dode is opgeschreven? Of is het een laatste stuiptrek van een ooit o zo macht massamedium? George Parker van de Financial Times helpt ons uit de brand: ‘It’s all about the content. Shit will always be shit, no matter what platform it’s delivered on.’ De Luizenmoeder keert in 2019 terug voor een tweede seizoen. Op alle platformen.
Dit artikel is te lezen in Connected Magazine, het jaarlijkse magazine van Dentsu Aegis Network Netherlands dat onlangs verscheen. Benieuwd naar meer mediagebeurtenissen in 2018? Lees hier de online versie.
Wil je liever een exemplaar ontvangen? Stuur een email naar info.nl@dentsuaegis.com
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!