Zoals Wired Magazine al aangaf, konden we geen next bit thing verwachten dit jaar op SXSW, maar een hele boel kleine grote dingen. Een beetje een pessimistische kijk, maar het biedt juist zoveel invalshoeken.
Het leek alsof de meeste begonnen waren met The New Digital Age als startpunt van de conferentie. Schmidt en Cohen praatte over hun aansprekende belevenissen van hun wereldtour langs de meest autocratische en onstabiele landen. Data duurzaamheid, de ‘balkanization’ van het internet en de rol van geheimen in de maatschappij waren andere themas die aanbod kwamen. In een wereld die niet meer uit te gummen is, moeten we nu leren leven met onze digitale voetafdruk.
Het leek alsof iedereen dacht dat de grote thema’s als werkeloosheid, privacy en informatie-eigendom wel even opgelost konden worden. De Amerikaanse West Coast mentaliteit, die zich kenmerkt als technisch en pragmatisch, leek te worden toegepast op grote globale problemen. Cool wellicht, maar wel erg simplistisch. De wereld is genuanceerder dan het oplossen van gebruikersproblemen.
How we will make things in the future was ook een populair panel. Panelleden praatten over hoe een opkomende zuinige realiteit antwoorden helpt te vinden voor The Meaning Economy. Van Conductive Skin Technology tot Long Tail Trading, het klonk allemaal alsof de post-consumerism maatschappij te toekomst is. De toon was dan ook vooral een mix van de politiek van informatie-eigendom, met (digitale) sprekers als Snowden en Assange, versus de positiviteit van de doeners. Een cocktail die kortemette leek te maken met doemdenken en vooral een ‘lets do it’ mentaliteit beoogde.
Deze oplossingsgezindheid voor de privacy en informatie-eigendom dilemma’s samen met de post-consumerism gedachtengoed staat haaks op de discussie - aangevoerd door ING - maandag in eigen land. ING sprak in het FD dat ze data van de klanten van de bank willen doorverkopen aan adverteerders met als doel de klanten te servicen. Op dit plan zijn in een dag al veel kritische noten gevallen, en met de pragmatische idealistische bril van SXSW nog op is dat ook geheel te begrijpen.
Door Dave McNamara, director of digital strategy, en Saskia Baaij Verhoeven, Communications Manager, iris.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!