Soms lijkt de publicatie van de nieuwe luistercijfers wel een soort sportwedstrijd: de focus ligt vooral op de kopgroep en hele goede andere prestaties blijven wat ondergesneeuwd. Daarom deze maand ruim baan voor twee zenders die te veel in de schaduw staan maar gestaag mooie, groene cijfers weten neer te zetten.
100%NL
De opmars van deze zender bij de wat jongere doelgroep is opmerkelijk. Als we dezelfde meetperioden over de afgelopen 6 jaar vergelijken, is het beeld op 10+ per jaar nogal wisselend. Maar op 20-49 jaar is er een prachtige stijging in zenderaandeel te zien:
Doelgroep 20-49 jaar
okt-nov 2016 2,9%
okt-nov 2017 3,4%
okt-nov 2018 3,4%
okt-nov 2019 3,3%
okt-nov 2020 3,5%
okt-nov 2021 4,0%
Een hele mooie prestatie, zeker omdat we bij 20-49 jaar eigenlijk het hele jaar al zien dat Qmusic de grootste ‘slokop’ is qua weghalen van zenderaandeel bij andere zenders.
NPO Radio 5
De groei van deze zender (zonder FM!) is ook zonder meer indrukwekkend. Na een klein dipje eind 2019 heeft men de groei alleen maar verder weten te versnellen. Het is duidelijk niet meer ‘alleen’ een 65+ zender, alhoewel het zenderaandeel in deze groep met 18,1 procent in de laatste meting bijna Qmusic-achtige proporties aanneemt.
Totaal 10+ 50-64 jr
okt-nov 2016 3,9% 3,7%
okt-nov 2017 3,9% 4,3%
okt-nov 2018 4,9% 4,9%
okt-nov 2019 4,8% 4,4%
okt-nov 2020 5,9% 4,5%
okt-nov 2021 7,1% 5,7%
Effect van lijstjes
In de cijfers van NPORadio5 is wellicht ook een effect te zien van de Evergreen Top 1000 die in november uitgezonden werd. Ook Radio Veronica lijkt iets te profiteren van hun Top 1000 Aller Tijden in november en weet te groeien vergeleken met de vorige meting. Toch zijn de cijfers nog wel wat lager dan in dezelfde periode van 2020, dus er is nog werk aan de winkel. Ook Kink, dat het heel slim over twee kalendermaanden uitgesmeerd heeft, profiteert met de Kink 1500.
Strijd in december wordt heviger
De cijfers van december 2021 worden denk ik spannender dan ooit, met name de strijd tussen NPO Radio2 en Qmusic. Immers, Qmusic gaat de laatste week van december (vanaf Tweede Kerstdag) een gloednieuwe editie van de Foute 1500 uitzenden. Dus opent nu rechtstreeks de aanval op het luisterkanon Top 2000. Heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Evert Bronkhorst is strategy director dentsu
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!