Overslaan en naar de inhoud gaan

Wisselkoers van privacy deel 2

Twee jaar geleden verscheen een column van mijn hand, getiteld: ‘Privacy, de nieuwe currency’? Hierin de centrale stelling: Privacy…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Twee jaar geleden verscheen een column van mijn hand, getiteld: Hierin de centrale stelling: Privacy wordt nieuw geld; iets wat je kan opgeven in ruil voor wat anders. Wat nodig is, zo schreef ik, is een waardebepaling en wisselkoers, anders is het niet volwassen. En tot besluit de lezersvraag: wie doet er een voorzet voor zo’n waardebepaling en wisselkoers?

related partner content for mobile comes here

Onthutsend eigenlijk, hoe iets wat vooraf slim lijkt, achteraf dom blijkt te zijn. Domme vraag natuurlijk. Wie doet een voorzet voor zo’n wisselkoers?

De markt zelf natuurlijk! Had ik moeten weten.Laat de markt maar schuiven…

Er zijn er vast meer, maar een kleine negen maanden later is er nu ; een location based service app waarmee de consument op haar telefoon locatie-relevante aanbiedingen krijgt: een biertje in het café waar ze zit. En nu komt het: ze kan betalen door haar gedrag (in café X zitten en een biertje merk Y drinken) te delen, door op Hyves, Facebook of Twitter te zetten. Betaal Sociaal heet dat.

Ik vind het top …. Kleine steekproef onder familie en vrienden. De volgende trend lijkt zich af te tekenen. Hoe ouder, hoe kleiner de kans dat ze het zouden gebruiken. Jeugd pakt onbekommerd het voordeel en post naar hartelust.Dat je zo niks hoeft te doen voor wat extra content op je profiel is misschien wel een extra prikkel. Vijftien jaar en ouder zijn de meningen verdeeld: ik zou het gebruiken, anderen peinzen er niet over. 'Ik zou me schamen.'

Kan ook onbekendheid zijn met het fenomeen privacy-currency. Ik denk dat alles went. Boven de 65 zou het argument ‘schaamte’ trouwens zijn kracht kunnen verliezen. Immers, wie maakt je nog wat na je 65e? Ik post, dus ik besta.

Weten we nu alles over privacy-currency? Nee, natuurlijk niet. Er zijn alleen maar meer vragen. Is een post op Hyves meer waard dan op Facebook of een tweet? Maakt het uit of ik post of mijn buurman. Is de ene privacy meer waard dan de ander? Sjopper zou ook een knop, ‘nee, bedankt ik betaal wel’ moeten inbouwen om meer te weten te komen. Kortom: het is nog maar net begonnen. We zitten in de steentijd van de online privacy-currency.

(Full disclosure: ik ben betrokken bij een start-up die onder de naam Mibaai white label location-based services aanbied)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in