Overslaan en naar de inhoud gaan

Water

Al enige tijd ben ik gefascineerd over de verschillende merken drinkwater die je als consument kunt kopen. Dat we allemaal elke dag genoeg…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In een kort online onderzoekje naar drinkwater, kwam ik naast de Wikipedia 'drinkwater pagina' ook nog een andere website tegen met diverse wetenswaardigheden:

related partner content for mobile comes here

Op deze website valt ondermeer in een artikel te lezen dat watermerken zoals Spa, Evian, Perrier, Sourcy en San Pellegrino in handen zijn van multinationals als Danone, Nestlé, Coca Cola en Heineken. Logischerwijs zijn er dus grote financiële belangen in de bronwaterwereld.

Aangezien het kraanwater in Nederland bijzonder goed van kwaliteit is, en dus als gezond drinkwater beschouwd kan worden, is de hamvraag: waarom koopt de consument al die relatief dure watertjes in de horeca, bij tankstations of in de supermarkt? De kosten van zo'n flesje zit vooral in de bijkomende kosten als transport, verpakking, marketing en winst. Zo is bijvoorbeeld al jarenlang een publiek geheim dat Bar Le Duc hetzelfde water is dat in de regio Utrecht uit de kraan stroomt.

Maar laten we dan eens uitgaan van misschien wel het bekendste merk: Spa. En dan de niet-koolzuurhoudende variant. De blauwe. Mijn vraag: is Spa nu eigenlijk wel of geen sterk merk?

Als een consument op een terras een prikloos watertje wil bestellen, dan geeft men dit toch meestal aan met "een Spaatje Blauw". Het merk Spa is dus een algemeen begrip geworden in de loop der jaren. Vergelijkbaar met cola, wat feitelijk Cola moet zijn, want van Coca Cola. Anderzijds is het begrip 'Spa' ook weer erg inwisselbaar, want ga je als terrasbezoeker in hevig verzet als de serveerster je zonder verdere toelichting een flesje Sourcy voorschotelt?

Het aanbod is nog ruimer als je de 'professionele horeca' verlaat en eens rondkijkt op een verjaardag of informele barbeque. Over het algemeen zie je hier óf de flessen van Spa óf allerlei huismerken.

En... maakt iemand dat eigenlijk ook maar iets uit? Er zullen vast lieden zijn die alleen maar A-merk water willen drinken. Op andermans barbeque. Waar ze in hun onwetendheid wél voorverpakte diepvrieshamburgers van de Lidl met grote getalen aan het kauwen zijn.

Tsja, dus simpel water in een mooie verpakking. Het is een beetje als een Nederlandse volkszanger in een duur Italiaans maatpak. Ik hoor zelf niet in de doelgroep die een flesje water koopt bij een tankstation: als ik geld uitgeef aan een fris drankje, dan moet het voor mij iets in de lijn van Cola liggen; maar dat ligt meer aan mijn ontembare verslaving voor dit zwarte goedje. Ik ga immers ook niet naar een restaurant om daar andijviestamppot te eten.

Wat grappig tegenstrijdig is: thuis laten we de kraan niet onnodig lang doorlopen omdat wij allemaal zuinig met water om willen gaan, maar éénmaal buitenshuis geven we blijkbaar miljoenen uit aan water.

Kan iemand mij vertellen waarom? Ik ben immers geen drinkwaterkoper.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in