Waarom online marketing zoveel lijkt op diëten


Ik las de vergelijking tussen online marketing en diëten in een interview van website optimalisatie guru Bryan Eisenberg. Hij weet het mooi te verwoorden:
The work that goes into keeping the fat off a person is true of business. It’s so easy to indulge. It’s so easy to sit back and wait for traffic to come to you and be passive when you really have to be active. Commit to a lifestyle of constantly optimizing, constantly tweaking. Most people aren’t willing to do that kind of hard work.
Veel mensen willen wel afvallen, maar slechts weinigen zijn bereid om daar echt voor te werken. Veel vaker is het een goed voornemen wat een paar weken stand houdt (gezond eten, veel sporten) en daarna weer verzandt in het normale patroon van te veel of ongezond eten en te weinig bewegen. Om echt resultaat te boeken moet je iets fundamenteels aanpakken: het gaat niet om het afsluiten van een fitness-abonnement, maar het gaat erom dat je in je leven structureel meer gaat bewegen en gezonder gaat eten. En daar heb je geen fitnessabonnement of dieëtshakes voor nodig.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMet online marketing is het net zo. Iedereen wil topposities scoren in Google of een beter converterende website. Maar slechts weinig organisaties lukt het om hier echt structureel mee aan de gang te gaan. De wil is er, maar het ontbreekt vaak aan de vastberadenheid en de discipline om hier dag in dag uit mee bezig te zijn (net als bij dieëten :-). De truc is om gewoon ergens mee te beginnen. Iets niet te moeilijks. En de volgende dag opnieuw. En opnieuw. Op die manier creeër je een gewoonte, een routine, en zo breng je die structurele verandering erin.
Nog een paar mooie quotes van Eisenberg waarin hij de vergelijking maakt tussen diëten en online marketing:
- You don’t have to have great innovations if you can keep executing on a regular basis and keep improving. It’s the same to keep a lifestyle healthy. Am I going to eat that dessert, or be satisfied with a salad and a small meal?
- People ask what I’ve done to lose weight and I tell them I bike 15 to 18 miles a day. But I started by walking 10 or 15 blocks. You have to start somewhere. You have to continuously build. It has to become a habit.
- Tools aren’t the issue anymore. You need process. And process is really what I teach.
- Unfortunately it’s really hard work. It’s a lot of hard work. Everyone tells you they want to lose weight, but you have to do it to truly do it.
Tot zover deze dieët-speak. Now, let’s get to work!
Dit artikel verscheen eerder op Adverto, een weblog waar ik schrijf over de combinatie van online marketing & psychologie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid