Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom grijpt Philips terug naar het verleden?

Onbegrijpelijk dat Philips plotseling het oude logo met het schild weer van stal haalt. De wereldspeler kan beter laten zien dat het zich…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met een hoop mediageweld werd gisteren het nieuwe logo van Philips onthuld. Via een projectie op het Philips-gebouw in Amsterdam werd wereldwijd het publiek geïnformeerd. Negen jaar schijnt de nieuwe cyclus van Philips te worden. In 1995 kwam de campagne ‘Let’s make things better’ en in 2004 ‘Sense and Simplicity’. Nu is er dan weer een nieuwe campagne met de slogan ‘Innovation and You’.

related partner content for mobile comes here

Logo en slogan
Opmerkelijk was dat chairman de heer Van Houten maar bleef spreken over een nieuwe positionering, terwijl het hier in werkelijkheid gaat om een logo en een slogan. De communicatie- en marketingafdelingen hadden hem toch iets beter moeten briefen! De campagne en de buzz rondom de onthulling waren overigens zonder meer goed gedaan. Het idee om consumenten iedere keer op internet een pixel te laten onthullen van het nieuwe logo was erg goed en prima uitgevoerd. De info op het YouTube-kanaal was daarentegen rommelig en knullig. Er werd ook niet kort herhaald wat er nu precies gezegd was. Voor de kijkers viel hier weinig te halen.

Zwak en sterk
Philips is al lang het oude Philips niet meer. Er zijn nu drie divisies over: medical, consumer lifestyle en light. Van Houten wil de consumer lifestyle-divisie zo snel mogelijk afstoten. Dat gebeurde al eerder met het onderdeel televisies. Daarmee komt Philips in een compleet nieuwe fase.

De nieuwe tijd
Het is dan ook onbegrijpelijk dat nu plotseling het oude logo met het schild weer van stal wordt gehaald. Ja het is wat aangepast en strakker. Philips kan echter de wereld beter laten zien dat ze zich aanpassen aan de nieuwe tijd en prachtige en goede plannen hebben voor de toekomst. Ze bewijzen dat ook, want de divisie medical is nu al goed voor meer dan 10 miljard van de 25 miljard omzet en genereert de hoogste EBITDA.
Net als DSM hadden ze de klant en de consument nu moeten laten zien dat ze een heel andere weg zijn ingeslagen. Daar hoort een fris nieuw logo bij. Onbegrijpelijk dat wordt teruggegrepen op het verleden. Successen van gisteren zeggen immers niets over successen van morgen. Bovendien werd het logo met het schild al jaren nauwelijks gebruikt.

Goed gevonden
De nieuwe slogan is daarentegen weer wel heel goed gevonden. ‘Innovation and You’ toont dat Philips nog dichter op de klant wil zitten en relevante innovaties wil neerzetten. Philips laat hiermee zien dat ze de uitdaging oppakken om weer productleader te worden. Dat zal overigens een zeer zware opgave zijn vanwege de hoogwaardigheid van de concurrentie in verschillende sectoren. De ambitie is echter mooi en past beslist bij de Nederlandse bravoure. De combinatie van een nieuwe slogan én een nieuw logo was daarom veel beter geweest.

Paul Moers is merkenstrateeg en directeur van .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in