Overslaan en naar de inhoud gaan

Volwassenen maken zich zorgen om huidige generatie jongeren

Markteffect heeft onafhankelijk onderzoek uitgevoerd naar de zorgen en problemen die spelen voor en bij jongeren van 15 tot en met 22 jaar.
Partner
Markteffect

Markteffect is een full-service onderzoeksbureau waar de klant wordt gezien en benaderd als een goede vriend. Voor ieder onderzoek is Markteffect dé expert die oplossingsgericht, ondernemend, innovatief en servicegericht te werk gaat. Volgens Markteffect is elk onderzoek uniek, waardoor er uitgebreid mee wordt gedacht met elk vraagstuk. In het onderzoeksproces wordt het doel van de opdrachtgever centraal gesteld. Zo helpt Markteffect snel, gericht en relevant met het zetten van de volgende stap. Markteffect, onderdeel van de ME Research Group, is in 2023 voor de tiende keer uitgeroepen tot FD Gazelle!

Problemen jongeren
Problemen jongeren

De maatschappij is in beweging en er zijn tal van krachtvelden die niet zo zeer positief zijn voor de samenleving of groepen binnen de samenleving. Marktonderzoeksbureau Markteffect heeft onafhankelijk onderzoek uitgevoerd naar de zorgen en problemen die spelen voor en bij jongeren van 15 tot en met 22 jaar. Uit dit representatieve onderzoek onder Nederlanders van 18 jaar en ouder blijkt dat de meerderheid (61%) zich zorgen maakt om de jongeren in de Nederlandse samenleving. Met name ouderen (55-plussers) maken zich zorgen.

Men ziet het woningtekort voor starters (91%), het tekort aan mbo’ers/praktisch opgeleiden (86%) en de gevolgen van altijd online zijn (80%) als grootste problemen voor jongeren van 15 tot en met 22 jaar. Ook onderwerpen als prestatiedruk onder jongeren, mentale gezondheid van jongeren en drugsgebruik onder jongeren worden op dit moment door minimaal drie op de vijf respondenten als een groot tot zeer groot probleem in Nederland ervaren (>60%).

Het woningtekort voor starters wordt door iedereen als het grootste probleem gezien, terwijl voor jongeren onder de 35 jaar de mentale gezondheid van jongeren het tweede grootste probleem is en dit voor degene ouder dan 35 jaar het tekort aan mbo’ers/praktisch opgeleiden is.

Problemen jongeren

Vicieuze cirkel van problemen

Volgens de respondenten zijn al deze problemen in elkaar verweven en beïnvloeden en versterken ze elkaar. Als er gekeken wordt naar drugsgebruik onder jongeren geven de respondenten meermaals aan dat jongeren volgens hen te veel druk ervaren en drugs hen wellicht wat verlichting zouden kunnen geven. De prestatiedruk onder jongeren creëren zij volgens de respondenten voor een groot deel zelf, maar het wordt ook gecreëerd door het perfecte plaatje wat op social media wordt getoond. Hier worden zij dag in dag uit mee geconfronteerd door het feit dat zij altijd online (moeten) zijn. De prestatiedruk en het altijd online zijn, kan volgens de respondenten ook weer van invloed zijn op mentale problemen bij jongeren zoals depressie en een negatief zelfbeeld.

Mentale gezondheid jongeren

Nederlanders herkennen deze mentale problemen bij jongeren van 15 tot en met 22 jaar onder andere in de vorm van depressie, een negatief zelfbeeld en zelfs suïcidale gedachten. Eén op de vijf Nederlanders herkent iemand in zijn of haar eigen omgeving die kampt met een depressie (22%) of iemand met een (zeer) negatief zelfbeeld (19%). Daarnaast herkent één op de tien Nederlandse jongeren in hun eigen omgeving met een burn-out (12%), een angststoornis (12%), een verslaving (12%) of een eetstoornis (11%). Zelfs suïcidale gedachten (10%) en automutilatie (zelfbeschadiging) (7%) worden in de eigen omgeving herkent.

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect in december 2022 onder een representatieve steekproef van 1.006 Nederlandse respondenten van 18 jaar of ouder.

Markteffect volgt de ontwikkelingen rondom maatschappelijke problemen nauwlettend. In de gesprekken die gevoerd worden met jongeren, onderwijsinstellingen, maatschappelijke organisaties, overheidsinstanties en bedrijven komt regelmatig naar voren dat maatschappelijke problemen ten aanzien van jongeren veel invloed hebben. Markteffect wordt graag betrokken bij hieruit vloeiende initiatieven en projecten

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Markteffect

Markteffect is een full-service onderzoeksbureau waar de klant wordt gezien en benaderd als een goede vriend. Voor ieder onderzoek is Markteffect dé expert die oplossingsgericht, ondernemend, innovatief en servicegericht te werk gaat. Volgens Markteffect is elk onderzoek uniek, waardoor er uitgebreid mee wordt gedacht met elk vraagstuk. In het onderzoeksproces wordt het doel van de opdrachtgever centraal gesteld. Zo helpt Markteffect snel, gericht en relevant met het zetten van de volgende stap. Markteffect, onderdeel van de ME Research Group, is in 2023 voor de tiende keer uitgeroepen tot FD Gazelle!

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in