Verstrikt in het web


Topsites zijn ‘heavy users’ van agressieve technieken, aldus een onderzoek van internet intelligence bedrijf Cyveillance. Maar over de hele linie wordt door 12 procent van de online bedrijven gebruik gemaakt van dit soort marketingtools. De 10 meest voorkomende:
1. Pop-ups - er wordt automatisch een nieuwe browser gelanceerd wanneer men op een site komt
2. Mouse-trapping - de gebruiker kan niet meer terug of kan het venster niet meer sluiten
3. Invisible seeding - ook wel meta-tagging of traffic diversion genoemd. Door content te verbergen wordt een hogere ranking in de search engines bewerktstelligd
4. Ongeauthoriseerde software downloads - wanneer de consument ‘ja’ of ‘nee’ aanklikt wordt er automatisch software achtergelaten die reclame bevat of tracking mogelijkheden
5. Spoof pages - of magnet pages, speciaal op de site geplaatst om hoger in de zoekresultaten te eindigen
6. Typo-piraterij en cybersquatting - gebruik maken van spelfouten om traffic van bekende merknamen af te leiden
7. Homepages of favorieten veranderen - ongeautoriseerd de homepage van een gebruiker veranderen of aan de favorietenlijst toevoegen
8. Visible seeding - zichtbaar gebruik van populaire merknamen e.d. om hoger in de ranking te komen
9. Mislabelling links - valse naam voor een link waardoor de bezoeker op een niet bedoelde bestemming terechtkomt
10. Framing - een consument denkt dat ‘ie de site verlaten heeft maar wordt zonder het te weten vastgehouden. Een site verhoogt hiermee zijn advertentie-inkomsten omdat de bezoektijd statistieken hoger uitvallen
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid