Overslaan en naar de inhoud gaan

Verslikt Lipton zich in thee-sampling?

De website van adformatie bericht dat Lipton vandaag begint aan de grootste inruilactie ooit. Onder het motto: ‘proef en overtuig…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sampling werkt natuurlijk heel goed. dwingt ons om te geven nadat we iets hebben genomen. Daarnaast zal de sympathie van het ‘gratis proberen’ en ‘thuis aanbieden’ gekoppeld worden aan het merk.

related partner content for mobile comes here

Toch zou deze sampling veel effectiever kunnen. Net als dat consumenten trouw blijven aan hun favoriete koffiemerk blijven ze trouw aan hun favoriete theemerk. heb ik beschreven hoe dit neuropsychologisch werkt, door de ‘nieuwe’ Pepsi proef te beschrijven. Pepsi is bij blind proeven lekkerder, coca cola is lekkerder als het merklabel zichtbaar is.

De actie van Lipton is bedoeld om niet-Lipton gebruikers over te halen, getuige het motto: ‘proef en overtuig jezelf’. Deze niet-gebruikers worden echter door hun huidige merk positief geprikkeld. Zo sterk dat het hun smaak beïnvloedt. Niet dat ze daarvan op de hoogte zijn: het is een voorbewust proces. Lipton krijgt zo nooit de kans om de consument daadwerkelijk te overtuigen: de consument wordt niet overtuigd door de smaak, maar door zijn/haar merkvoorkeur. Die beslissing is al genomen voordat er ook maar een slok thee is genomen.

Met deze neuropsychologische kennis ligt het voor de hand hoe Lipton het dan wél moet aanpakken: proef blind en overtuig jezelf. Ga langs de deur met twee zakjes (Lipton en het favoriete merk), zonder merklabel maar met een code. Laat de consument vervolgens op internet zijn/haar onbevooroordeelde mening zien, door de code in te vullen. Hiermee schakel je de voorbewuste merkvoorkeur van de consument uit. Wat overblijft is de smaak: proef en overtuig jezelf.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in