Verslikt Lipton zich in thee-sampling?
Sampling werkt natuurlijk heel goed. De sociale norm van wederkerigheid dwingt ons om te geven nadat we iets hebben genomen. Daarnaast zal de sympathie van het ‘gratis proberen’ en ‘thuis aanbieden’ gekoppeld worden aan het merk.
Toch zou deze sampling veel effectiever kunnen. Net als dat consumenten trouw blijven aan hun favoriete koffiemerk blijven ze trouw aan hun favoriete theemerk. In een eerdere post op Molblog heb ik beschreven hoe dit neuropsychologisch werkt, door de ‘nieuwe’ Pepsi proef te beschrijven. Pepsi is bij blind proeven lekkerder, coca cola is lekkerder als het merklabel zichtbaar is.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe actie van Lipton is bedoeld om niet-Lipton gebruikers over te halen, getuige het motto: ‘proef en overtuig jezelf’. Deze niet-gebruikers worden echter door hun huidige merk positief geprikkeld. Zo sterk dat het hun smaak beïnvloedt. Niet dat ze daarvan op de hoogte zijn: het is een voorbewust proces. Lipton krijgt zo nooit de kans om de consument daadwerkelijk te overtuigen: de consument wordt niet overtuigd door de smaak, maar door zijn/haar merkvoorkeur. Die beslissing is al genomen voordat er ook maar een slok thee is genomen.
Met deze neuropsychologische kennis ligt het voor de hand hoe Lipton het dan wél moet aanpakken: proef blind en overtuig jezelf. Ga langs de deur met twee zakjes (Lipton en het favoriete merk), zonder merklabel maar met een code. Laat de consument vervolgens op internet zijn/haar onbevooroordeelde mening zien, door de code in te vullen. Hiermee schakel je de voorbewuste merkvoorkeur van de consument uit. Wat overblijft is de smaak: proef en overtuig jezelf.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid