Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitzendrechten Olympische Spelen 2018-2024 naar Discovery en Eurosport

De NOS had de rechten jarenlang in handen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het gaat hierbij om de Europese tv- en multiplatform digitale rechten voor de vier Olympische Spelen (twee Zomer- en twee Winterspelen) in 2018–2024. Het International Olympic Committee (IOC) kondigde dat vandaag aan.

De uitzendrechten komen in handen van Discovery Communications, het moederbedrijf van Eurosport. Er zou zo&;n 1,3 miljard euro mee gemoeid zijn. 

Het grootste deel van het olympische programma is op het open kanaal te zien.

&;Een serieuze dreun voor de NOS&;
De NOS had jarenlang de uitzendrechten in handen. Of de publieke omroep met het verlies van deze rechten de OS de komende jaren rechtstreeks zal tonen, is nog onbekend. 

related partner content for mobile comes here

NOS-directeur Jan de Jong (foto) laat in een reactie weten dat het IOC &;onomwonden voor het geld kiest&;. Hieronder het integrale statement van De Jong:

&;De NOS heeft samen met alle andere publieke omroepen in EBU-verband geboden op de rechten van de Olympische Spelen van 2018, 2020, 2022 en 2024. Het IOC heeft al in de eerste ronde de rechten toegewezen aan Eurosport/Discovery. Dat betekent dat er een enorm verschil heeft gezeten tussen het bod van de European Broadcasting Union, andere geïnteresseerde partijen en de uiteindelijke winnaar, Eurosport/Discovery. Waarschijnlijk enkele honderden miljoenen. Voor de hele wereld is dit een enorme verrassing. Niemand heeft dit zien aankomen.

Het is voor de NOS nog onduidelijk wat dit betekent. Behalve dat wij de Spelen niet meer zo kunnen uitzenden als voorheen. We zetten in op een ruime sublicentie. Het is nog onzeker wanneer daarover gesproken gaat worden.

Het IOC heeft in het verleden in Europa altijd de filosofie uitgedragen dat de Olympische Spelen door zoveel mogelijk mensen gezien moesten worden. Die koers lijkt nu verlaten. Men kiest onomwonden voor het geld.

Het is nu de vraag wat dit betekent voor de olympische sporten. De kracht van de NOS is juist dat wij die sporten altijd volgen. Verhalen vertellen voor een groot publiek. Van Olympische Spelen tot Olympische Spelen. Niet alleen gedurende die zestien dagen dat de medailles worden verdeeld.

Dit is voor de NOS en alle andere publieke omroepen in Europa dan ook een serieuze dreun. Maar wij zijn wel eens vaker iets kwijt geraakt om vervolgens sterker terug te komen.&;

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in