Overslaan en naar de inhoud gaan

Tv-merchandising groeit uit tot melkkoe

De tv-zenders in Duitsland hebben een nieuwe melkkoe ontdekt: merchandising rond populaire programma’s. Handig nu de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

En zo kan het gebeuren dat Duitse tv-stations toch tweecijferige groeicijfers kunnen overleggen. In 2001 werd er voor in totaal 89 miljoen euro aan tv-merchandising omgezet en dat bedrag stijgt ieder jaar opnieuw. De kijkers blijken enorm happig op de meest uiteenlopende producten die met hun favoriete tv-programma te maken hebben. Fans van Gute Zeiten, slechte Zeiten kunnen per uitzending uit gemiddeld 150 producten kiezen die op de een of andere manier met het programma te maken hebben, tot aan de meubels waarin de soapies rondhangen, aan toe. Andere programma’s die enorm binnenlopen op merchandising zijn Wer Wird Millionär?, Bob der Baumeister, Sesamstrasse, Wetten dass…?, en good old Derrick.

related partner content for mobile comes here

De ooit kleine merchandising-afdelingen van de tv-zenders zijn dan ook uitgegroeid tot volwaardige dochterondernemingen. Een daarvan is RTL Enterprises, dat de tv-merchandising regelt voor de tv-zenders RTL, RTL 2, Super-RTL, Vox en MTV. Dit bedrijf heeft inmiddels zo’n 600 merchandise-producten op voorraad.

Welke producten slaan bij welke programma’s aan? Dat blijkt niet zo moeilijk. Bij het programma Wer Wird Millionär? verkoopt het bijbehorende bordspel als een dolle, bij het schansspringen een computerspel waarmee je thuis een sprong kunt simuleren. En verder is het gewoon een kwestie van trial-and-error, zeggen de merchandising-bazen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in