Overslaan en naar de inhoud gaan

Trouw aan de zaak of trouw aan de verkoper?

Wat te doen als blijkt dat de loyaliteit van de klant vooral bij de verkoper ligt?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Customerloyalty komt in soorten en maten: een klant kan heel trouw zijn aan een product, een merk of een bedrijf - maar ook aan degene die het product verkoopt. Klantenbinding die geworteld is in de persoonlijke relatie tussen koper en verkoper heeft vooral een sterk effect op de tastbare financiële resultaten: de omzetgroei en de effectiviteit van de salesactiviteiten.

related partner content for mobile comes here

Dat is natuurlijk prachtig en profijtelijk voor de onderneming, maar alleen zolang de verkoper bij het bedrijf blijft. Managers moeten zich op z’n minst bewust zijn van de twee kanten van deze medaille. Ze moeten dus enerzijds mogelijkheden scheppen voor een persoonsgebonden verkooprelatie en de voordelen van een sterke binding tussen verkoper en klant volop benutten, maar moeten anderzijds alert zijn op de risico’s daarvan. Bestaat er een reële kans dat succesvolle salesmedewerkers weggaan of, erger nog, overlopen naar de concurrent? Dan is het slimmer om de banden wat losser te maken, bijvoorbeeld door functierotatie of crossselling in te voeren.
bron: Journal of Marketing Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in