Britse supermarkten verkopen meer non-food
Verdict Research: ‘Naast de groei van online retailing, is de groei van de supermarktbranche richting non-food de fundamenteelste verandering voor retailers de komende vijf jaar. Doordat de supermarkten steeds meer producten gaan aanbieden, zullen retailers zoals HMV, WH Smith en Woolworths, de gevolgen voelen. Op termijn zullen ook meubelverkopers, elektronicazaken en andere winkels hinder van de expansiedrift van de supermarkten ondervinden.’
De supermarkten hebben al enige ervaring in het verkopen van muziek, video, huishoudspullen en kleding, en ze willen hun ervaring uitbreiden en zijn vol vertrouwen dat dit ook gaat lukken. Ze gaan meer richting multichanneling en multi-formatstrategieën.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAsda breidt uit met zijn ‘Living’-winkels en heeft in de planning om zo’n 300 winkels te openen. Tesco probeert het met Homeplus, maar zal zich waarschijnlijk nog meer gaan richten op Tesco Direct.
Deze nieuwe kanalen laten zien dat supermarkten niet alleen hun bestaande non-food categorieën uitbreiden, maar zich ook gaan richten op categorieën die voorheen niet beschikbaar waren voor supermarkten vanwege ruimtegebrek in de winkel. Een voorbeeld hiervan is meubelverkoop.
Zwakke punt in deze ontwikkeling is service, meent Verdict Research. Twee pijlers van supermarkten zijn prijs en gemak. Als meer non-fooddiensten worden aangeboden, geeft dat weliswaar gemak voor de consument, maar specialistische service zal meer buiten bereik liggen. Zaak is dus werknemers op te leiden in deze nieuwe velden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid