Overslaan en naar de inhoud gaan

Trends voor 2012: deep crisis & bright spots

Wat zijn de trends voor 2012? Wat kunnen we het komende jaar verwachten? Trendwatchers en experts geven een overzicht:
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sacred Economy: We staan aan de vooravond van een nieuw wereldbeeld. Het gaat meer en meer om de diepere en onderliggende verbanden tussen bepaalde dingen. ‘If I had only five minutes to convey the most important message possible, I would say something like this: My beautiful fellow humans, here is our last chance to do what we have always wanted to do: to see the whole world with eyes of love.’ Charles Eisenstein, auteur van het boek The Sacred Economies

related partner content for mobile comes here

Full Automation: De strijd tussen mens en robot is begonnen. Bedrijven zullen steeds meer investeren in robotica dan in human resources en robots zullen menselijke arbeid steeds meer vervangen. Het einde van werk lijkt nabij. Voor ons als mensen nu de vraag hoe wij gaan werken en leven in de toekomst. Truus Dokter – itFits!/Peclers Paris

Flat Society: Individuen van vandaag de dag bevrijden zich van de hiërarchische systemen die gebaseerd zijn op controle en ongelijkheid. In deze ‘platte maatschappij’ zijn mensen op zoek naar gelijkheid in hun relaties, als burger, medewerker en consument. En als er niet geluisterd wordt nemen zij zelf het heft in handen. Peter Heshof – BLOOM

Radical Transparency: In deze tijd van radicale transparantie komen veel geheimen uit en worden traditionele businessmodellen nog verder in de war geschopt. Meer bedrijven geven consumenten en klanten een sneak preview in hun organisaties, zij openen letterlijk hun deuren. Een tijd van onthullingen. Farid Tabarki – Studio Zeitgeist

Cash-less: Nieuwe manieren van betalen zullen zorgen voor een nieuw ecosysteem binnen de economie. Hoe gaan we betalen, hoe worden we beloond en wat hebben we te bieden? Henry Mason - Trendwatching.com

Simplicity as a lifestyle: Jongeren willen minder: minder spullen, minder decoratie, minder onnodige extra’s. Simplicity is hot; het is een populaire lifestyle op het moment. Maar onderschat deze trend niet, simplicity is niet zo simpel! Irene Westerbeek – The Cool Collector

Back to Nature: In food zullen we steeds verder terug gaan naar de natuur, zo zullen we alternatieven voor vlees vinden, maar zullen we beesten en vissen ook van ‘nose-to-tail’ opeten. Yoka Stada - Studio Bintt

Tech in the living room: Vanaf 2012 zal technologie zich steeds meer in de woonkamer afspelen, de televisie zal hoe dan ook geïntegreerd worden met het internet. Erwin van der Zande - Bright

Love is a keyword: De consument is op zoek naar echte producten die met liefde gemaakt worden. Persoonlijke aandacht is hierbij een sleutelwoord. Weten waar je product vandaan komt, wie het heeft gemaakt en de verbondenheid van die persoon met het product dat is belangrijk de komende jaren. Sabien Duetz - Bieninnovation.nl

Grassroots approach: Overheden bezuinigen waar ze kunnen. Dit geeft ruimte voor de ‘grassroots approach’: organisaties die focussen op praktische oplossingen en positieve en down to earth producten en diensten aanbieden. Thimon de Jong - TrendsActive

Small-scale: In de toekomst gaat het niet meer om één wereld, maar behoren we als mensen to veel werelden. Sociale media zullen ons helpen nog kleinschaliger te handelen dan we nu al doen. Claes Foxerus, Foxerus.com

Making Worlds: We gaan niet meer terug naar de oude situatie van voor de crisis. Het is nu tijd om met z’n allen onze toekomst zelf vorm te gaan geven en nieuwe werelden te creëren. Er zijn volop kansen. 2012 is het jaar van de nieuwe mogelijkheden, met nieuwe ondernemers en nieuwe (business) leiders, met andere skills en andere competenties. De changing of the guards is al begonnen. Andrea Wiegman – Second Sight

Bovenstaande trends staan verzameld in het nieuwe Second Sight Yearbook, waarin Trendplatform Second Sight ieder jaar de visies van diverse trendexperts en toekomstdenkers publiceert.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in