Overslaan en naar de inhoud gaan

Tool moet online lezen makkelijker maken

Nederlandse uitgever zet Spritz in als promotiemiddel
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Digitaal lezen doet men nog steeds op de papieren manier, door de ogen van links naar rechts te bewegen.

related partner content for mobile comes here

En dat schijnt niet langer praktisch te zijn. In de VS ontwikkelde men dus een tool die het digitaal lezen makkelijker moet maken en naar verluidt tijd bespaart.

Het heet . ‘Niet langer hoef je je ogen van links naar rechts te bewegen en van de ene regel naar de andere, je kunt je nu focussen op één punt op het scherm: de tekst wordt woord voor woord gepresenteerd, op een snelheid die je zelf bepaalt.’

Uitgeverij Brandt is de eerste Nederlandse uitgever die deze tool als promotiemiddel gebruikt op zijn website, waar mensen hoofdstukken uit boeken in Spritz kunnen lezen, zoals deze

Het gaat in Spritz vooral om het uitlijnen van de leestekst.

‘Tijdens het lezen zoeken je ogen per woord een fixatiepunt op, meestal is dat de letter direct links van het midden. Dit fixatiepunt wordt het “Optimal Recognition Point” (ORP) genoemd. Je ogen bewegen tijdens het lezen van fixatiepunt naar fixatiepunt. Meteen na het vinden van het ORP beginnen de hersenen met het verwerken van de betekenis en context van het woord. Daarna bewegen de ogen naar het volgende ORP.

In Spritz zijn deze fixatieletters rood gekleurd en worden de woorden zo aan lezers gepresenteerd dat de rode letters telkens op een vaste plaats staan. Op die manier kunnen de ogen stil blijven staan tijdens het lezen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in