Supers nog niet klaar met prijzenslag
Consumenten geven volgens onderzoeksbureau GfK minder uit in de winkels en ook fabrikanten verzetten zich (zoals afgelopen week koekfabrikant Peijnenburg. Ondanks de weerstand heeft Albert Heijn aangekondigd gewoon door te gaan. En als de marktleider (met aan aandeel van meer dan een kwart) prijzen verlaagt, volgt de rest van het land. ‘We hebben onze klanten beloofd ook dit jaar op de prijzen te letten', zegt de woordvoerster van Albert Heijn. ‘We zijn pas klaar als we de gewenste middenplaats in de markt hebben bereikt. En zover is het nog niet.'
Maar volgens GfK hebben de prijsverlagingen van de marktleider niet het gewenste effect. Elke keer als er nieuwe verlagingen komen, doet de rest van het land ook mee, waardoor het prijsverschil tussen Albert Heijn en andere supermarkten vaak gelijk blijft. De klant lijkt zich intussen niet meer zoveel te interesseren voor de prijzen. ‘Consumenten zijn zo lang bestookt met aanbiedingen dat ze er genoeg van hebben', zegt J. Holla van GfK. ‘Ze zijn alleen nog in beweging te krijgen bij extreme aanbiedingen.'
In januari daalde de omzet van de supermarktbranche ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder met 1,4 procent (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid