Overslaan en naar de inhoud gaan

Straatmarketing ligt nu ook onder vuur

De laatste tijd neemt de kritiek op straatmaketing toe. Voor iedereen die niet weet wat dat is: het gaat hier om mensen die op straat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen week was er aandacht voor het fenomeen op tv. In het programma Radar ging het vooral over de ergernis die deze vorm van direct marketing oproept.

related partner content for mobile comes here

De angst dat alle bedrijven die deze vorm van marketing bedrijven op één hoop worden gegooid, doet de branche nu roepen om meer zelfregulering. We kregen een bericht van Martin van de Velde van het Haarlemse bureau .

Zijn bureau bestaat al acht jaar, maar moet intussen met heel veel partijen de openbare ruimten delen. En dus, zegt hij, is regulering onmisbaar geworden.

'Er zijn de afgelopen tijd veel bedrijven op de markt gekomen die op een andere manier te werk gaan dan wij. Mensen worden slecht geïnformeerd, krijgen geen instructie over omgangsvormen en staan vaak met te veel mensen op één plek. Juist dat laatste geeft mensen het gevoel dat er geen ontsnappen aan is. Door een dergelijke aanpak, maar zeker ook door de intensivering van straatmarketing heeft de branche te maken met een steeds slechter wordend imago'.

Hij zegt voorstander te zijn van strengere regulering en met collega-bedrijven te overleggen over een aanpak, die de ergernis moet beperken. Zo loopt er sinds ongeveer een maand een onderzoek om te inventariseren wat de perceptie van straatmarketing is bij consumenten, gemeenten en andere belanghebbenden, zoals winkeliers.

Aukje Metz, directeur van Direct Force, voegt toe: 'De resultaten van dit onderzoek zullen de basis zijn voor de te stellen norm voor straatmarketing. Deze normering is broodnodig om tussen het geweld van opkomende hit and run activiteiten, herkenbaar te zijn voor belanghebbenden en consumenten. We willen op een verantwoorde manier straatmarketing bedrijven.'

Wie heeft er een advies voor de bureaus die kennelijk moeten lijden onder de aanpak van een paar kwaadwillenden? Of moeten we gewoon helemaal af van het fenomeen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in