Overslaan en naar de inhoud gaan

Spil Games zet in op 'sociaal adverteren'

De sociale verbanden die we kennen van Facebook en Hyves, komen inmiddels ook in de gamingplatforms van Spil Games terug. Om te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Min of meer in navolging vanFacebook en Hyves waar vrienden elkaar op de hoogte kunnen houden van elkaars gameprestaties, werkt Spil Games aan een soortgelijke sociale dynamiek op de gameplatforms die het bedrijf aanbiedt. Driekwart jaar nadat Spil Games dat het deze richting op wil, ligt het met de implementatie goed op koers, zegt chief commercial officer (CCO) Sidney Mock. Van de wereldwijd 140 miljoen unieke bezoekers per maand, hebben 25 miljoen zich inmiddels geregistreerd.

related partner content for mobile comes here

‘Ver boven onze verwachting’, aldus Mock die daarmee de tijd rijp weet voor de introductie van nieuwe ‘sociale’ advertentievormen. Display bannering blijft een belangrijke inkomstenbron, daarnaast wil Spil Games de adverteerder ruimte bieden om te ‘engagen’. ‘Door de sociale omgeving die over onze platforms heen wordt uitgerold, ontstaat er behoefte aan advertentievormen waarbij adverteerder niet alleen aanwezig kan zijn in de game, maar ook in sociale activiteiten tussen gamers onderling.’

Om te beginnen lanceert Spil Games drie nieuwe vormen. De eerste wordt aangekondigd als de ‘engagement ads’. Binnen de omgeving van een social game ziet de speler een icoontje of button waarop hij of zij kan klikken. Vervolgens verschijnt een overlay waarvan twee varianten mogelijk zijn. In de eerste variant opent zich een videoadvertentie; de gamer die de complete uiting bekijkt, ontvangt credits die hij of zij kan gebruiken in de game. Bij de tweede variant biedt de adverteerder naast de video ook interactieve elementen aan in de overlay. Mock: ‘Bijvoorbeeld een fastmover kan een kleine enquête opnemen waarmee hij kan uitvinden welk merk zeep favoriet is.’

De sociale component bestaat eruit dat het resultaat van de poll zichtbaar wordt als posting de wall van de gamer. Hier kunnen andere gamers weer reageren en zelf besluiten om de game te spelen.

De tweede advertentievorm is ‘avatar sponsorship’: de adverteerder kan het plaatje sponsoren dat de gamer in zijn profiel heeft staan en dat zichtbaar wordt bij de resultaten van de games die hij speelt. Met een gesponsorde avatar heeft een test gelopen met Universal, dat deze mogelijkheid heeft benut voor de lancering van het nieuwe album van Justin Bieber op Girlsgogames.nl.

Universal had vijf plaatjes klaargezet dat meiden in een profiel konden plaatsen. De Bieber avatar werd binnen twee weken tienduizend keer gedownload. Ferry Verhorst, Project Manager, Universal Music Nederland, onderstreept daarnaast het virale effect van avatar sponsoring. ‘Meisjes die de avatar hadden gedownload konden deze delen, wat ervoor zorgde dat een veel grotere doelgroep in contact kwam met het merk Justin Bieber.’ Een tweede avatar sponsoring gaat binnenkort lopen: voor de lancering van Footloose worden screenshots uit de film als avatar gebruikt.

De derde ‘sociale’ advertentievorm zijn de ‘game sponsorships’. Het gaat hier om de bekende advergames waarbij het merk is geïntegreerd in de game. Verschil is dat er een koppeling wordt gelegd met de profielen van de spelers. Mock: ‘De scores die de spelers in het spelletje halen, worden gepushed naar hun profiel. Niet alleen de punten, maar ook de naam van de adverteerder wordt daar zichtbaar. Eventueel zou je daar ook een avatar aan kunnen koppelen.’

Mock benadrukt dat de drie sociale advertentievormen die Spil Games nu lanceeert de eerste zijn van een serie. ‘Op termijn zal het steeds meer in de richting van sponsorships gaan. Hoe meer de advertising bijdraagt aan de gebruikerservaring, hoe beter het is voor gebruiker èn adverteerder.’ Het tempo van de introducties, zal overigens gematigd zijn, vult Mock aan. De reden: ‘Het kost ons veel moeite om adverteerders uit te leggen wat de nieuwe advertentieproposities inhouden.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
phuloo

Definitely a great post. Hats off to you! The information that you have provided is very helpful
Mutilate A Doll 2
Online Games

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in