Overslaan en naar de inhoud gaan

Samen in productontwikkeling

Steeds vaker betrekken fabrikanten hun leveranciers bij de productontwikkeling, zoals in de auto-industrie en in de electronica-sector.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat dit potentieel van samenwerking niet altijd goed benut wordt, heeft te maken met een aantal kritieke factoren, zo stellen drie wetenschappers van de TU Eindhoven. Zo worden de exacte activiteiten en processen van de leveranciers niet altijd goed gedefinieerd; dat leidt tot vaagheid en verschillen in bijvoorbeeld tijdshorizon.

related partner content for mobile comes here

Dan de organisatie van de inkoopfunctie. Worden bij de productontwikkeling meerdere partijen betrokken, dan zijn teamwork en integratie van essentieel belang. Het organiseren daarvan kan verschillende vormen hebben (denk aan ad-hoc, projectteams, joint venture, volledige integratie van de partners), maar vaak gaat het mis met het faciliteren van de cross-functionele samenwerking, tussen de verschillende bedrijfsfuncties, of tussen de verschillende partners. Vaak schort het ook aan de noodzakelijke technische vakkennis; dat kan worden opgelost door trainingen en educatie, maar ook door jobrotatie.

Andere faalfactoren zijn gebrek aan communicatie en vertrouwen, en interne weerstanden bij de fabrikant. Een deel van de productontwikkelingstaken wordt immers uit handen gegeven aan de leveranciers. En niet iedereen vindt dat altijd even leuk.

< SIZE=1>Bron: european management journal<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in