Samen in productontwikkeling


Dat dit potentieel van samenwerking niet altijd goed benut wordt, heeft te maken met een aantal kritieke factoren, zo stellen drie wetenschappers van de TU Eindhoven. Zo worden de exacte activiteiten en processen van de leveranciers niet altijd goed gedefinieerd; dat leidt tot vaagheid en verschillen in bijvoorbeeld tijdshorizon.
Dan de organisatie van de inkoopfunctie. Worden bij de productontwikkeling meerdere partijen betrokken, dan zijn teamwork en integratie van essentieel belang. Het organiseren daarvan kan verschillende vormen hebben (denk aan ad-hoc, projectteams, joint venture, volledige integratie van de partners), maar vaak gaat het mis met het faciliteren van de cross-functionele samenwerking, tussen de verschillende bedrijfsfuncties, of tussen de verschillende partners. Vaak schort het ook aan de noodzakelijke technische vakkennis; dat kan worden opgelost door trainingen en educatie, maar ook door jobrotatie.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSAndere faalfactoren zijn gebrek aan communicatie en vertrouwen, en interne weerstanden bij de fabrikant. Een deel van de productontwikkelingstaken wordt immers uit handen gegeven aan de leveranciers. En niet iedereen vindt dat altijd even leuk.
<#FONT SIZE=1>Bron: european management journal<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid